چهارشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 178649

یک کارشناس تغذیه گفت: پرخوری و تغذیه نامناسب از دغدغه های ایام نوروز است که سلامتی را به مخاطره می اندازد.

سلامت نیوز: یک کارشناس تغذیه گفت: پرخوری و تغذیه نامناسب از دغدغه های ایام نوروز است که سلامتی را به مخاطره می اندازد.

به گزارش سلامت نیوز، علی اکبر حق ویسی در گفت و گو با ایسنا، در مورد بهترین شیوه تغذیه ای در ایام نوروز به منظور جلوگیری از پرخوری عنوان کرد:یکی از دغدغه های جدی در ایام نوروز، تغذیه مناسب است چرا که اغلب مردم خواسته یا ناخواسته با پرخوری و عواقب آن مواجه می شوند.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد:یکی از شیوه های صحیح برای تغذیه مناسب صرف سه وعده غذایی در طول شبانه روز است چرا که غذای کامل علاوه بر کسب انرژی مانع از مصرف بالای تنقلات می شود و به نوعی از پرخوری های ایام نوروز جلوگیری می نماید.

وی با اشاره به توصیه هایی اظهارکرد: مصرف بالای شیرینی و شکلات موجب سیری کاذب و افزایش کالری در بدن می شود و جلوی اشتها را می گیرد از این رو بدن نمی تواند نیازهای اساسی را تامین نماید که این امر به سلامتی لطمه وارد می کند و موجب اضافه وزن می گردد.

حق ویسی خاطرنشان کرد: بهتر است در بازدیدهای عید به گونه ای برنامه ریزی شود که در هر مهمانی تنها یکی از انواع خوراکی ها مصرف شود در این باره متاسفانه برخی میوه و آجیل و شیرینی را در هر یک از بازدیدهای عید مصرف می کنند که موجب پرخوری می شود و به دستگاه گوارشی فشار زیادی وارد می گردد.

وی تصریح کرد:یکی دیگر از شیوه های نادرست در این ایام، مصرف آجیل شور است که به ویژه برای کودکان و همچنین سالمندان مضر است.

به گفته این کارشناس تغذیه، آجیل شور،فشار خون را بالا می برد و موجب عطش می گردد در این باره باید از آجیل های خام که دارای ارزش غذایی بیشتری است استفاده شود.

وی گفت:در این ایام افراد دیابتی باید مراقب مصرف شیرینی باشند و قند خود را به طور مرتب کنترل نمایند همچنین شیرینی و آجیل زیاد موجب اضافه وزن و چاقی می شود که خود سلامتی را به مخاطره می اندازد.

حق ویسی ادامه داد:گاهی مصرف پیاپی آجیل و تخمه باعث می شود افراد نتوانند به خوبی این مواد را بجوند که خود سنگینی معده را به دنبال دارد.

وی عنوان کرد:با توجه به سفرهای نوروزی نیز باید از غذاهای سالم و مطمئن استفاده کرد تا دچار مسمومیت نشد البته مقدار غذای مصرفی هم اهمیت دارد و پرخوری در طول سفر ممکن است موجب بیماری شود.

این کارشناس تغذیه تاکید کرد:استفاده از غذاهای حاضری و سالم نقش مهمی در سلامت دارد و حتی الامکان از غذاهای کنسور شده نباید استفاده کرد.

وی در پایان بیان کرد:اگر افراد در این ایام دچار پرخوری شدند برای هضم بهتر است از عرق نعناء استفاده گردد همچنین می توان با فعالیت های فیزیکی به خصوص پیاده روی به طور آهسته به هضم غذا کمک کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha