مدیر گروه بهداشت سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشكی زنجان گفت: خانواده‌ها باید از مخلوط کردن شوینده هایی نظیر جوهر نمک با فرآورده های سفید کننده خودداری كنند، چرا که بخارات و گازهای ناشی از این اختلال بسیار سمی و خفه کننده است.

لیلا بهگزین در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینكه در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده‌های پاک کننده باید پنجره ها باز باشند، اظهار داشت: پس از مصرف شوینده هایی نظیر سفید کننده، جرم‌بر و لوله بازکن در محیط های دربسته و کوچک مانند دستشویی و حمام، نباید به هیچ عنوان در این اماكن توقف كرد.

وی بر لزوم استفاده از ماسک به هنگام مصرف شوینده های تأكید كرد و افزود: گازهای ناشی از مصرف این مواد می تواند موجب آسیب دستگاه تنفسی و مخاط ریه گردد.

بهگزین بسیاری از مواد شیمیایی مورد استفاده در خانه ها اعم از شوینده و پاک کننده ها را سموم خانگی دانست و ابراز کرد: این مواد می توانند تهدیدی برای سلامت اعضای خانواده بویژه کودکان باشند که نه تنها از طریق خوردن این مواد مسمومیت حاد ایجاد می شود بلکه استنشاق بخارات حاصل از آنها نیز می تواند مسمومیت مزمن ایجاد كند.

این مقام مسئول با بیان اینکه شوینده ها و مایعات ظرفشویی دارای موادی هستند که می توانند موجب تضعیف سیستم عصبی مرکزی و یا سمیت کبدی و متابولیکی شوند، تأکید کرد: مسمومیت ناشی از بخارات حاصل از این قبیل مواد شیمیایی عوارض وخیمی بویژه در کودکان می تواند ایجاد کند.

بهگزین بر لزوم خرید مواد شیمیایی مورد نیاز از فروشگاه‌های معتبر تأكید كرد و گفت: هرگونه مواد شیمیایی و سمی باید از دسترس کودکان خارج گردد و در صورت احتمال مصرف این قبیل مواد توسط کودک، سریعاً باید وی به مرکز درمانی منتقل شود.

وی خمیردندان را نیز ترکیبی شیمیایی دانست و اظهار کرد: بهتراست در هنگام مسواک زدن از قورت دادن خمیردندان خودداری شود چرا که فلوراید موجود در این ماده به مرور ممکن است مشکلات متعددی در بدن ایجاد نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha