نتایج یک بررسی در دانشگاه علوم پزشکی تهران نشان می دهد: استفاده از خدمات پرهزینه بستری، دندان‌پزشكی و وجود افراد سالمند و نیازمند مراقبت در خانواده ها، مواجهه با هزینه‌های كمرشكن سلامت را افزایش می‌دهد.

در مطالعه ای که توسط دکتر ابوالقاسم پور رضا و جمعی از همکارانش در انستیتو تحقیقات بهداشتی، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با هدف سنجش و مقایسه درصد خانوارهای مواجه شده با هزینه‌های كمرشكن سلامت در منطقه 17 تهران در سال‌های 1382 و 1386 و نیز شناخت عوامل ایجاد كننده هزینه ها انجام شده است.

حفاظت از مردم در برابر هزینه‌های بیماری و تأمین عدالت در مشاركت مالی در این هزینه‌ها از هدف‌های اصلی نظام‌های سلامت است.

در این بررسی طی سالهای سال1382، 635 خانوار با نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب و پرسش‌نامه سازمان جهانی بهداشت برای آنان تكمیل شد، در سال 1386 به همان خانه‌ها مراجعه و اطلاعات 603 خانوار مجددا جمع‌آوری شد؛ هزینه‌های كمرشكن بر اساس ظرفیت پرداخت خانوار محاسبه و تحلیل عوامل ایجاد كننده این هزینه‌ها با استفاده از آزمون آماری مربع كای انجام شد.

نتایج حاکی از این مطالعه نشان می دهد: نسبت خانوارهای مواجه شده با هزینه‌های كمرشكن سلامت از 6/12 درصد در سال 1382 به 8/11 درصد در سال 1386 كاهش یافت كه تفاوت معنی‌دار نبود.

مواجهه با هزینه‌های كمرشكن سلامت با متغیرهای مصرف خدمات سلامت به ویژه خدمات دندان پزشكی و بستری در هر دو سال ارتباط معنادار داشت.

بین وجود فرد بالای 65 سال سن و نیازمند مراقبت در خانوار و وضعیت اقتصادی پایین خانوار با مواجه با این هزینه‌ها در پیمایش 1386 تاثیر معنی‌دار یافت شد.

یافته های نهایی حاصل از این پژوهش نشان می دهد: استفاده از خدمات پرهزینه بستری و دندان‌پزشكی ضروری، وجود فرد سالمند و نیازمند مراقبت در خانوار و فقر، مواجهه با هزینه‌های كمرشكن سلامت را افزایش می‌دهد. این متغیرها بایستی در سیاست‌های محافظت مالی خانوار مورد توجه قرار گیرند. به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر تغییر مشخصی در میزان بروز این هزینه‌ها مشاهده نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha