طی چند روز گذشته، 4 بیمار که دچار سکته فوق حاد قلبی شده بودند، برای اولین بار در استان به روش آنژیوپلاستی اولیه همراه با مكش لخته، در بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان به طور كامل درمان شدند.

سید امیر کسائی، در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: این روش درمانی در آینده نیاز به بسترسازی و حمایت بیشتر مسئولان دارد.

این متخصص قلب و عروق و پزشك معالج این بیماران، اظهار داشت: چنانچه در اثر رسوب چربی یا سایر عوامل، زخمی در دیواره رگ‌های قلب ایجاد شود، خون روی این قسمت چسبیده، لخته می‌شود و بدین ترتیب رگ مسدود و منجر به سکته قلبی در فرد می‌شود.

وی با بیان این مطلب که روش آنژیوپلاستی اولیه همراه با مکش لخته، سابقه‌ای کمتر از 10 سال دارد و طی یك تا 2 سال اخیر در مراکز بسیار معدودی از دانشگاه‌های تیپ یك کشور صورت می‌گیرد، گفت: در این روش ابتدا لخته خونی که سبب سکته قلبی است، به طور مستقیم با اعمال مکش خارج و سپس رگ به طور کامل از طریق بالن آنژیوپلاستی باز می‌شود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، ابداع روش‌های جدید را انقلابی در درمان بیماران قلبی و عروقی دانست و تصریح کرد: این روش نیاز به بیهوشی و جراحی ندارد و طی 10 تا 15 دقیقه، بیمار درمان می‌شود. از دیگر مزایای روش آنژیوپلاستی اولیه همراه با مکش لخته، كاهش طول مدت بستری، هزینه و عوارض ناشی از عمل است.

دكتر کسائی، با تأکید بر اینکه در درمان هر نوع عارضه قلبی پارامتر زمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ابراز کرد: هر نوع درد گرچه خفیف در سینه، تنگی نفس، تعریق، ضعف و بی‌حالی می‌تواند علامت هشدار دهنده‌ای از وقوع یک سکته قلبی باشد لذا بهتر است بیمار طی نیم ساعت در همان محل سکونت، تحت درمان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه با گذشت زمان بیشتر از وقوع سکته، بخش‌های بشتری نیز از عضله قلب از بین می‌رود، تصریح كرد: هنوز بسیاری از افراد به درمان‌های قابل انجام در مرکز استان، اعتماد ندارند و اقدام به اعزام بیماران به سایر استان‌ها می‌کنند. این امر تفکری نادرست است که می‌تواند با اتلاف وقت، جان بیمار را نیز به خطر بیاندازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha