قرار است از 4 آبان مایه‌کوبی علیه بیماری آنفلوآنزای خوکی در آلمان آغاز شود.

گرچه بسیاری از شهروندان آلمانی نظری انتقادی نسبت به مایه‌کوبی دارند، سازمان بهداشت جهانی این اقدام را تایید می‌کند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که هنوز خطر ابتلا به ویروس آنفلوآنزای خوکی (اچ۱ اِن۱) بسیار زیاد است و مبارزه با پیشروی آن همچنان ادامه دارد. این سازمان جهانی بر این نظر است که در ماه‌های میان ژانویه و مارس سال آینده میلادی، در فصل سرما موج مبتلایان به آنفلوآنزای خوکی افزایش خواهد یافت.

شمار مبتلایان

کارشناسان و دانشمندان سازمان بهداشت جهانی به خاطر نگرانی شدید نسبت به افزایش روزافزون مبتلایان به آنفلوآنزای خوکی، در نشست روز پنجشنبه (۱۱ ژوئن) خود در ژنو، آنفلوآنزای خوکی را بیماری مسری ِ جهان‌گیر معرفی کردند. در آن زمان در سراسر جهان تنها ۳۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا بودند. در ماه سپتامبر شمار مبتلایان به این بیماری در سراسر جهان به ده برابر این میزان رسیده بود. بر طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، تاکنون ۵۰۰۰ نفر به علت ابتلا به این بیماری کشته شده‌اند و ۴۰۰ هزار نفر نیز تاکنون در سراسر جهان به این بیماری مبتلا شده‌اند.

البته هنوز خبر دقیقی از شمار مبتلایان وجود ندارد ، زیرا کنترل هر شهروند مبتلا به آنفولانزا برای تعیین ابتلای او به آنفلوآنزای خوکی، هم وقت‌گیر است و هم پرهزینه.

به گزارش دویچه‌وله، هنوز هم شمار مبتلایان به این اپیدمی در قاره آمریکا بیشتر از دیگر نقاط دنیاست. سازمان بهداشت جهانی گزارش داده است که گرچه شمار مبتلایان به بیماری آنفلوآنزای خوکی در اروپا در بعضی کشورها چون بلژیک، نروژ، هلند و بخش‌هایی از بریتانیای کبیر بیشتر از دیگر کشورهای این قاره است، اما این تعداد هنوز در مرزهای پذیرفتنی است.

آنفلوآنزای خوکی در ایران

شمار مبتلایان آنفلوآنزای خوکی در ایران به طور دقیق اعلام نشده است و خبرها در این مورد منسجم نیستند.

خبرگزاری ایرنا روز یکشنبه گزارش داد که دکتر مجید رمضانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک از ثبت قطعی ۴۱ مورد ابتلا به آنفلوآنزای خوکی در استان مرکزی خبر داده است. وی روز شنبه (۲ آبان) درجمع خبرنگاران، شمار مبتلایان را بیشتر دانست و گفت که علاوه بر این موارد، عده‌ای نیز به صورت خفیف به این بیماری مبتلا هستند یا در چرخه نمونه‌گیری آزمایشگاهی قرار نگرفته‌اند. او از دو کشته در استان مرکزی براثر ابتلا به آنفلوآنزای خوکی سخن گفت و اعلام کرد: «بنا بر اعلام وزارت بهداشت ودرمان، شیوع آنفلوآنزای خوکی در استان های تهران، قم، سیستان وبلوچستان و همدان شدید است».

خصوصیات

آنفلوآنزای خوکی یک بیماری ویروسی است که معمولا خوک را مبتلا می‌کند اما هرساله مواردی از ابتلای انسان به این بیماری، به ویژه از راه تماس با این حیوان، گزارش می‌شود. این بیماری در انسان از طریق تماس با فرد مبتلا نیز سرایت می‌کند.

سازمان بهداشت جهانی بر این نظر است که در آنفلوآنزای خوکی بیشتر جوانان در خطر ابتلایند. این سازمان جهانی برای مقابله با این بیماری تاکید بر مایه‌کوبی دارد و آن را بهترین راهکار می‌داند. مسئولین این سازمان در جواب کسانی که نگران تاثیرات جانبی مایه‌کوبی هستند، اعلام کرده‌اند که مزایای مایه‌کوبی آن قدر زیاد است که می‌توان تاثیرات جانبی آن را پذیرفت.

علائم آنفلوآنزای خوکی در میان انسان‌ها به آنفلوآنزای انسانی یعنی تب، سرفه، گلودرد، سردرد، احساس سرما و خستگی شباهت دارد. اگر کسی ۲ تا ۳ علامت ذکر شده را داشته باشد مشکوک به بیماری آنفلوآنزای خوکی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha