در حالی که هرروز به شمار مبتلایان آنفلوانزای A افزوده می شود و حتی یک دانش آموز در اثر ابتلا به این بیماری کشته شده اما بسیاری از مدیران مدارس در اجرای دستورالعمل پیشگیری از آنفلوانزای A سلیقه ای عمل کرده و آن را جدی نمی گیرند.

همزمان با بازگشایی مدارس و تاکید وزارت بهداشت برای پیشگیری از آنفلوانزای نوع A در مدارس، دستورالعملی از سوی این وزارتخانه و آموزش و پرورش تهیه شد که طبق آن اگر 15 درصد جمعیت یک کلاس در مهدهای کودک، مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان به مدت 3 روز متوالی به بیماری آنفلوانزا یا شبه‌ آنفلوانزا مبتلا شدند باید موضوع را به کمیته مذکور در منطقه رسانده و با نظر آنها، آن کلاس درس را به مدت 7 روز تعطیل کنند و اگر بیش از دو کلاس به این وضعیت برسند، باید کل مدرسه به مدت 7 روز تعطیل شود.

اما گویا مسئولان مدارس و مناطق آموزش و پرورش این موضوع را جدی نیافته و هرکدام براساس دیدگاه شخصی خود به این دستورالعمل نگاه می کنند. هنگامی که کلاس یک مدرسه در شهرری به علت شیوع این بیماری در بین تعداد کمی از دانش آموزان تعطیل می شود کلاس مدرسه دیگری در شمال و مرکز تهران با شمار تعداد زیادی از دانش آموزان همچنان فعالیت می کند.

گویا مسئولان مدارس و مناطق آموزش و پرورش براساس دیدگاه شخصی خود به این دستورالعمل نگاه می کنند. هنگامی که کلاس یک مدرسه در شهرری به علت شیوع این بیماری در بین تعداد کمی از دانش آموزان تعطیل می شود کلاس مدرسه دیگری در شمال و مرکز تهران با شمار تعداد زیادی از دانش آموزان همچنان فعالیت می کند
پدر یکی از دانش آموزان دبستان دخترانه حسن ضیائیان در منطقه یک آموزش و پرورش می گوید: تاکنون 9 نفر از دانش آموزان کلاس دخترم که 24 نفر هستند آنفلوانزا گرفته اند اما مدیر مدرسه اقدامی در تعطیلی کلاس آنها نکرده است.

او می گوید: واقعاً نمی دانیم این مسئله را با کجا مطرح کنیم و اگر اتفاقی برای فرزندانمان افتاد چه کسی پاسخگو است.

همچنین معلم مدرسه راهنمایی دخترانه تربیت منطقه 14 تهران در این باره می گوید: از یک کلاس 35 نفره، 17 دانش آموز به این بیماری مبتلا شده اند و به مدرسه نمی آیند اما کل کلاس تعطیل نشده است. البته این وضعیت در کلاسهای دیگر هم وجود دارد و ما معلمان دچار سردرگمی در تدریس دروس شده ایم چون برخی از درسها مهم و پیش نیاز هستند و اگر دانش آموزی غیبت داشته باشد، قطعا در بقیه درس نیز دچار مشکل می شود.

از سویی دیگر مسئولان وزارت آموزش و پرورش و سازمانهای تابع آن نیز در انعکاس اخبار مربوط به آمار دانش آموزان مبتلا به آنفلوانزا و مدارسی که تعطیل می شوند، کوتاهی کرده و به نوعی سعی در پنهانکاری در این موضوع دارند و آمار واقعی شیوع این بیماری را منعکس نمی کنند.

نمونه این ماجرا، خبر تعطیلی 3 مدرسه در شهر ری به دلیل گسترش آنفلوانزا بود که مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستانهای تهران آن را تکذیب کرد. این اظهارات در حالی از سوی سلیمانی مطرح شد که برخی رسانه ها چهارشنبه هفته گذشته به نقل از مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک شهر ری از تعطیلی سه مدرسه در شهر ری به خاطر آنفلوانزای نوع A خبر داده اند. با وجود این دو اظهار نظر آموزش و پرورش شفاف عمل نکرد تا مشخص شود کدامیک از این مسئولین حقیقت را بیان کرده اند.
 
همچنین هیچ یک از مسئولان آموزش و پرورش حاضر به پاسخگویی در این زمینه نیستند که چرا مدیران مدارس و کمیته های تشکیل شده در مناطق آموزش و پرورش این دستورالعمل را به درستی اجرا نمی کنند و اگر اتفاق مشابهی همچون کشته شدن دانش آموزی براثر ابتلا به این بیماری رخ دهد، چه خواهد شد و چه کسی پاسخگو است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha