مدیرکل دفتر شبه خانواده سازمان بهزیستی گفت: با تصویب قانون جدید فرزند خواندگی به مادرانی که کودک زیر سه سال را به سرپرستی قبول می کنند حق استفاده از مرخصی زایمان اعطا می شود.

حمیدرضا الوند در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: با توجه به اینکه 3 سال اول زندگی دوران رشد و نمو و شکوفایی تربیت و مراقبت و شکل گیری شخصیت کودک است به همین دلیل این مادران نیز می توانند همانند دیگر زنان شاغل از مرخصی زایمان برخوردار شوند.

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی به نقاط ضعف قانون قبلی فرزند خواندگی اشاره کرد و افزود: عدم اجازه سرپرستی به ایرانیان مقیم خارج از کشور، ایجاد محدودیت برای متقاضیان و زنان بدون فرزند، عدم در نظر گرفتن شرط توانایی به نگهداری، عدم امکان سرپرستی کودکان متعدد، عدم امکان سرپرستی کودکان بد سرپرست، عدم وجود جایگزینی قانون ارث و ... از جمله اشکالات قانون سال 53 بود.

مدیرکل دفتر شبه خانواده سازمان بهزیستی تاکید کرد: براساس اقدامات کارشناسی تمامی نقاط ضعف موجود در قانون قبلی فرزند خواندگی رفع و به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

براساس اعلام سازمان بهزیستی با تصویب قانون جدید فرزند خواندگی 50 درصد کودکان تحت پوشش بهزیستی شرایط لازم را برای فرزند خواندگی دارا هستند.

الوند در مورد نکات مثبت قانون جدید فرزند خواندگی گفت: براساس این قانون زوجهایی که یک فرزند دارند می توانند سرپرستی کودکی را به عهده گیرند. همچنین کودکان بد سرپرست نیز با شرایطی می توانند تحت سرپرستی خانواده های متقاضی قرار گیرند. اعطای سرپرستی به اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور و امکان سرپرستی موقت از کودکان نیز از جمله مزیتهای قانون فرزند خواندگی است.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان بهزیستی در حال حاضر 21 هزار کودک تحت پوشش این سازمان قرار دارند و تاکنون بیش از 11 هزار و 500 کودک به خانواده های جایگزین سپرده شده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha