بازرسان بهداشتی، تعطیلات نوروز امسال به سراغ رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها رفتند. آنها تنها در هفته اول فروردین‌ماه، یک‌هزارو٢٧٥ رستوران و اغذیه‌فروشی را تعطیل کرده و ٧‌هزار مرکز متخلف دیگر را به مرجع قضائی معرفی کردند. درکنار همه اینها هم ٥٧٠ تن مواد غذایی فاسد معدوم شد.

سلامت نیوز:  بازرسان بهداشتی، تعطیلات نوروز امسال به سراغ رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها رفتند. آنها تنها در هفته اول فروردین‌ماه، یک‌هزارو٢٧٥ رستوران و اغذیه‌فروشی را تعطیل کرده و ٧‌هزار مرکز متخلف دیگر را به مرجع قضائی معرفی کردند. درکنار همه اینها هم ٥٧٠ تن مواد غذایی فاسد معدوم شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، براساس اعلام رئیس ستاد سلامت نوروزی وزارت بهداشت، مواد غذایی پخته مانده و لبنیات فاسد و فرآورده‌های گوشتی غیربهداشتی در صدر تخلفات نوروزی قرار داشت. براساس گزارش ستاد سلامت نوروزی، نظارت بازرس‌های اداره سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، از اول اسفند شروع شده و تا ١٥ فروردین ادامه دارد. این بازدیدها، ازسوی ٤٥٠٠ ناظر بهداشتی در قالب ١٧٠٠ تیم در سراسر کشور اعم از شهرها و حتی بسیاری از روستاها کار نظارت بر بهداشت اماکن عمومی را به عهده دارند. براساس اعلام رئیس این ستاد، از ابتدای اسفند ٩٤ تاکنون در بیش از ٤٦٠‌هزار بازدید از اماکن عمومی انجام شده است و در این بازدیدها هفت‌هزارو٧٥ مورد تخلف به مراجع قضائی ارجاع شده و‌ هزارو٢٧٥مرکز متخلف نیز تعطیل موقت(پلمب) شدند.


اول فروردین‌ماه بود که وزارت بهداشت با انتشار آماری اعلام کرد، از ابتدای اسفندماه تا پایان ٢٧ همان ماه، مردم سه‌هزارو٧٢٣ بار با سامانه کشوری شکایت‌های مردمی (١٤٩٠ یا ١٩٠) تماس گرفته و از وضع بهداشتی اغذیه‌فروشی‌ها شکایت کردند. حالا براساس اعلام این وزارتخانه، بیش از ٩١‌درصد از این شکایت‌ها رسیدگی شده و حدود ٩‌درصد هم در دست اقدام است. بررسی‌ها نشان داد که بیشترین شکایت‌های مردمی به ترتیب مربوط به دریافت بهای کالا توسط افراد مرتبط با طبخ، تهیه و توزیع مواد غذایی، عرضه مواد غذایی غیربهداشتی، عرضه مواد غذایی بسته‌بندی فاسد، مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی تاریخ مصرف گذشته و همچنین رعایت نکردن نظافت عمومی محل کار بوده است. همچنین اماکن مسکونی، بقالی و سوپرمارکت، اغذیه و ساندویچی، سلف سرویس رستوران، نانوایی و کترینگ جزو بیشترین صنوف مورد شکایت مردم بوده‌اند. دوم فروردین‌ماه هم رئیس ستاد سلامت نوروزی مرکز سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، از معدوم کردن بیش از ٥٠٥ تن مواد غذایی فاسد و غیربهداشتی خبر داد. رضا غلامی گفته بود: «بازرسان بهداشت محیط در قالب ١٧٠٠ تیم بازرسی سیار و ثابت در سراسر کشور درحال انجام بازرسی بهداشتی از اماکن و مراکز حساس تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن اقامتی و مراکز بین راهی هستند.» او همان موقع به انجام ٣٧٠‌هزار بازدید بهداشتی اشاره کرده بود که از این تعداد ٥‌هزارو٩٤٠ مورد از مراکز و اماکن به مراجع قانونی معرفی شده و ٩٧٥ مورد از اماکن و مراکز نیز به دلیل تخلفات بهداشتی تعطیل شده‌اند.  همین مسئول در وزارت بهداشت، سوم فروردین‌ماه هم از تعطیلی ٧٧ مورد از اماکن بین راهی عرضه مواد غذایی به ‌دلیل تخلفات بهداشتی خبر داده بود. به گفته او، بازرسان بهداشت محیط سراسر کشور در قالب برنامه سلامت نوروزی هر روز از ساعت هشت صبح تا هشت شب نسب به کنترل و بازرسی بهداشت محیطی از مراکز تهیه، توزیع، فروش و عرضه مواد غذایی، اماکن عمومی و اماکن بین راهی و تفرجگاه‌ها اقدام می‌کنند.


در ادامه این گزارش‌ها، محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت هم در سومین روز از فروردین‌ماه، از آماده‌باش بیش از ٤‌هزار کارشناس بهداشت محیط در ایام نوروز، خبر داد. او همچنین به تمرکز ویژه این مرکز بر کنترل وضع بهداشت رستوران‌ها و سرویس‌های بهداشتی سرراهی، پارک‌ها، اماکن تفریحی آبی، استخرها، مراکز تفریحی بزرگ و همچنین هتل‌ها، متل‌ها، پانسیون‌ها، مراکز اقامتی و زیارتی و همچنین مراکز پمپ بنزین و اماکن بین‌راهی در تعطیلات نوروز اشاره کرد. فرهادی به ایسنا گفته بود: «هدف اصلی اجرای این طرح، در استان‌های مسافرپذیر مانند خراسان‌رضوی(مشهد)، تهران، اصفهان، فارس(شیراز)، مازندران، گیلان، هرمزگان، بوشهر، کهگیلویه وبویراحمد، اردبیل و... است.» به گفته او، یکی از اهداف در این بازدیدها، توجه ویژه به رستوران‌ها و سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی است که معمولا مردم از آنها گله می‌کنند. کنترل پارک‌ها، اماکن تفریحی آبی، استخرها، مراکز تفریحی بزرگ و همچنین هتل‌ها، متل‌ها، پانسیون‌ها، مراکز اقامتی و زیارتی که تردد بیشتری در آنها وجود دارد، نیز در این برنامه گنجانده شده است. معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان این‌که مراکز پمپ بنزین و اماکن بین راهی نیز جزو محورهای کنترلی قرار دارند، اعلام کرد: «حجم عمده‌ای از نمونه‌های کنترل مواد غذایی قرار است به آزمایشگاه ارسال شود.»


غلامی، رئیس ستاد سلامت نوروزی بهداشت محیط وزارت بهداشت هم در ادامه این گزارش، با اشاره به پیگیری شکایت‌های مردمی در ارتباط با تخلفات مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی تأکید کرد: «مردم از هر نقطه کشور می‌توانند با دو شماره ١٩٠ و ١٤٩٠ هر مورد تخلف را به وزارت بهداشت اطلاع دهند، این گزارش‌ها دسته‌بندی می‌شود، موارد خطرناک و فوری ظرف ٦ساعت و تمام مراکز گزارش شده حداکثر طی ٢٤ساعت مورد بازرسی قرار می‌گیرند و با موارد تخلف به سرعت برخورد می‌شود.» او به ایرنا گفت: «موارد مهمی که مردم درمراجعه به اماکن عمومی و اغذیه‌فروشی‌ها باید به آن توجه کنند، در گام اول بهداشت فردی کارکنان آن محل است، اگر روپوش تمیز ندارند، ناخن‌های کثیف و دست‌های نشسته دارند، هنگام کار با مواد غذایی سیگار می‌کشند،  لبنیات به‌خصوص کشک یا سس‌ها خارج از یخچال نگهداری می‌شود یا از مواد بی‌نام و نشان و بدون تاریخ مصرف استفاده می‌کنند، موارد را به سرعت اطلاع دهند.»
به گفته غلامی، علاوه بر آن اگر در نزدیکی محل سکونت یا کار، افراد با دفع غیربهداشتی زباله و فاضلاب، استعمال دخانیات در اغذیه‌فروشی، قنادی و رستوران‌ها یا شکستگی در شبکه آب یا فاضلاب مشاهده کردند، به سرعت اطلاع‌رسانی کنند تا با همکاری سازمان‌های مرتبط به تخلفات رسیدگی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha