سلامت نیوز:در رشته زیست فناوری گرایش سوخت های زیستی سعی می کنیم جایگزین هایی را تولید  و معرفی کنیم که بتواند سوخت های فسیلی را به صورت تدریجی و یک روز به صورت کامل جایگزین کند. متاسفانه این روز ها در ایام نوروز روزانه صد میلیون لیتر بنزین می سوزانیم که از کل اتحادیه اروپا بیشتر است!
برنامه حیاط خلوت رادیو گفتگو به دیدار دکتر میثم طباطبایی رفته است و گذری بر زندگی کاری و شخصی این استاد حوزه زیست فناوری و رئیس انجمن سوخت های زیستی ایران دارد.


آیا همه برنامه هایی که برای سال 94 در نظر داشتید را انجام دادید؟
 سال گذشته تا روز 27 اسفند کار می کردیم در حالی که خیلی از دوستان می گفتند بقیه کارها را برای سال آینده بگذارید؛ بنابراین هنوز برخی کارها برای سال جاری مانده است و در واقع هیچ برنامه ای در هیچ سالی تمام نمی شود.   

گذری بر عید نوروز در سنین کودکی و اتفاق هایی که در خانه پدری می افتاد داشته باشیم. 
 خیلی  از ما خاطرات مشترکی داریم که وقتی سن ها بالاتر می رود، تکرار نمی شود ولی آن شور و شرر همیشه در ذهن انسان وجود دارد. یادم می آید، لباس نو را پوشیدن و به دیدار پدربزرگ و مادربزرگ رفتن، خیلی جذاب بود. از همه اینها شاید مهمتر، انتظاری بود که برای گرفتن عیدی داشتیم. البته الان دیگر هیچ کدام از آنها در پیش ما نیستند. 

 علت اینکه دیگر این اتفاق ها تکرار نمی شود چیست؟ آیا بچه های کوچک هم چنین حسی را دارند؟
فکر می کنم بچه های کوچک همچنان آن حس و حال ما را دارند ولی تفریحات آنها کمی متفاوت است که باعث می شود  از آن شور و حال کم شود زیرا الان بیشتر درگیر تفریحات رایانه ای هستند در حالی که واقعاً آن زمان تفریح خاصی هم نداشتیم و تمام شور و حالمان همان ماهی قرمز خریدن و سفره هفت سین بود. متاسفانه زندگی ها ماشینی شده است و به همین دلیل فکر می کنم  بچه ها از آن لذتی که ما داشتیم محروم شده اند. در کشورهای دیگر هنگام تعطیلات خانوادگی این وسایل را کنار می گذارند.   

رشته شما زیست فناوری است؛ رشته خود را برایمان تعریف و تشریح می کنید؟
زیست فناوری یا استفاده از فناوری برای بهتر شدن زندگی، گرایش و رشته های مختلفی دارد؛ زیست فناوری کشاورزی، پزشکی، داروسازی و در رشته های مختلف علم، زیست فناوری کاربرد دارد. رشته بنده زیست فناوری محیط زیست با گرایش سوخت های زیستی است.  در این رشته سعی می کنیم جایگزین هایی را تولید  و معرفی کنیم که بتواند سوخت های فسیلی را به صورت تدریجی و یک روز به صورت کامل جایگزین کند. متاسفانه این روز ها در ایام نوروز روزانه صد میلیون لیتر بنزین می سوزانیم که از کل اتحادیه اروپا بیشتر است!


 برای کاهش مصرف سوخت چه کارهایی باید انجام داد؟
باید برای سفر برنامه ریزی کرد. همه ما می دانیم چه ساعت هایی ترافیک بیشتری وجود دارد و باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که به ترافیک کمتری برخورد کرد. هر چه ترافیک ها بیشتر باشد، موتورها در حالت ایستا بیشتر کار می کنند و هم آلودگی بیشتری تولید و هم سوخت بیشتری مصرف می شود. مورد دیگر این است که حتما باد لاستیک ها را تنطیم کنند. بار اضافی نیز نباید با خودشان حمل کنند زیرا هر 20 کیلوگرم بار اضافی 10 درصد  مصرف سوخت را افزایش می دهد.
شایان ذکر است برنامه حیاط خلوت هر روز صبح ساعت 6:30 از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود و علاقمندان می توانند فایل صوتی این برنامه را از سایت شبکه دریافت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha