شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۹
کد خبر: 178958

رئیس کمیته محیط‌ زیست: پرونده این تخلف را پیگیری می‌کنیم معاون شهرداری تهران: قطع درختان را تکذیب می‌کنم.

ماجرای قطع شبانه درختان در باغ‌های دروس

سلامت نیوز: رئیس کمیته محیط‌ زیست: پرونده این تخلف را پیگیری می‌کنیم معاون شهرداری تهران: قطع درختان را تکذیب می‌کنم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، اگرچه ساخت‌وساز و فعالیت‌های عمرانی در تعطیلات نوروزی تعطیل است، اما همین تعطیلات فرصت خوبی است برای قطع بی‌سر و صدای درختان یک باغ در شمال تهران، باغی که حالا اگر نه همه درختانش اما دست‌کم ٤٧ اصله از درختان آن را بریده‌اند. این خبر را رئیس کمیته محیط ‌زیست شورا تایید و معاون خدمات شهری شهردار تهران تکذیب می‌کند.
در آخرین روزهای تعطیلات نوروزی محله دروس خبرساز شد. خبر از یک باغ بود. باغی در خیابان یارمحمدی، از خیابان‌های قدیمی و معروف دروس که عده‌ای آمده بودند و شبانه درخت‌هایش را ‌بردند. نخستین‌بار محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌ زیست شورای شهر تهران از قطع شبانه درختان یک باغ ٥هزار متری در خیابان دروس خبر داد.
او در گفت‌وگویی با ایسنا از تماس‌های اهالی دروس خبر داد که قطع درختان باغی چند‌هزار متری را در تعطیلات عید امسال گزارش کرده بودند: «همسایگان در تماس تلفنی عنوان کردند که تعداد زیادی از درختان این باغ قدیمی شب‌هنگام قطع شده است که بلافاصله کارشناس محیط ‌زیست برای تایید صحت این گزارش به آدرس مذکور اعزام شد.»
او با بیان این‌که کارشناس محیط‌ زیست، خاک‌برداری زیاد و قطع تعدادی از درختان از ریشه و قطع تعداد دیگری از درختان از کمر را تایید کرده و نیز با ادعای هماهنگ بودن مالک با شهرداری برای قطع این درختان گفت: «در سالی که ‌ سال اقدام و عمل نامیده شده، این نخستین اقدام شهرداری برای قطع درختان بوده است.»
به گفته رئیس کمیته محیط‌ زیست شورا، موضوع به اطلاع سازمان پارک‌های شهرداری تهران رسیده و از آنها درخواست شده است که سریعا این موضوع را پیگیری کنند.
او با تاکید بر این‌که درختان این باغ ٥هزار متری قطع شد و هیچ دلیلی پذیرفتنی نیست، ادامه داد: این پرونده پس از تعطیلات نوروز در شورای شهر تهران
پیگیری می‌شود.
در مقابل این سخنان، مجتبی عبدالهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران، قطع شبانه درختان در دروس را تکذیب می‌کند و می‌گوید که هیچ درختی در محله دروس قطع یا جابه‌جا نشده است. او هم گفته از این باغ شخصا بازدید کرده و در این باغ نه‌تنها هیچ گودبرداری شبانه‌ای رخ نداده، بلکه از ۱۸ اسفند ۹۴ تاکنون مالک اقدام به تعطیل کردن عملیات عمرانی این ملک کرده است.
به گفته عبدالهی، براساس قانون‌، مالک می‌تواند ۳۰‌درصد سطح اشغال باغ خود را مورد ساخت‌وساز قرار دهد و مالک این ملک نیز در‌ سال ۹۴ ضمن اخذ پروانه شروع به تخریب خانه دوطبقه‌ای واقع در این باغ کرده است.


در میانه این تاییدیه‌ها و تکذیبیه‌ها، محمد میرزایی، کارشناس کمیته محیط‌ زیست شورای شهر تهران که مسئولیت بازدید از باغ دروس و تهیه گزارش کارشناسی آن را برعهده داشته، درباره جزییات این ماجرا و قطع درختان به «شهروند» گفت: در خیابان یارمحمدی و در کوچه یکم دو باغ است. یکی ٥‌هزار متری و دیگری یک باغ زیر ٢‌هزار متر است که برای هر دو مجوز ساخت‌وساز صادر شده است. البته طبق قانون مالکان باغ‌ها می‌توانند تا ٣٠‌درصد از سطح زمین را مجوز بگیرند و بسازند اما در باغ کوچک‌تر مالک باغ با وجود این‌که برای گودبرداری ٦٠٠ متر پروانه داشت اما کل زمین را گودبرداری کرده بود و وقتی مجوز را از آنها خواستیم، مشخص شد که آنها بیشتر از حد مجاز و مشخص شده در پروانه گودبرداری کرده‌اند.


میرزایی گفت: بسیاری از درختان این باغ از کمر قطع شده بودند و عملا گودبرداری به‌گونه‌ای انجام شده که چیزی از این باغ نمانده بود.
میرزایی گفت: درباره باغ ٥هزار متری هم همسایه‌های ساکن در کوچه در تماس‌های مکرری قطع درختان را اطلاع دادند. همان زمانی که در محل حاضر شدیم و قطع تعدادی از درختان محرز شد، در تماسی با سازمان پارک‌ها و فضای سبز وضع این باغ را جویا شدیم. مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز اعلام کرد که این باغ ٥‌هزار متری در ‌سال ٨٤ از شورای شهر تهران رأی باغ گرفته و در پرونده آن وجود ١٤٤ اصله درخت ثبت شده است، درحالی‌که بررسی کارشناسان همین سازمان نشان می‌دهد درحال حاضر تنها ٩٧ اصله درخت در این زمین وجود دارد و باقی آنها قطع و نابود شده ‌است که مالک آن باید درباره این‌که چه اتفاقی برای این درختان افتاده پاسخگو باشد.
این کارشناس کمیته محیط ‌زیست شورای شهر تهران با تاکید بر این‌که وضع این دو باغ و همچنین درختانی که در آن‌جا قطع شده و آسیب دیده‌اند، در گزارشی فیلمبرداری و مستندسازی شده است، گفت: بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد مالکانی که اقدام به قطع درختان کردند، پیکر درختان را با استفاده از پاترول جابه‌جا کرده‌اند. در مجموع قطع درختان در این باغ با استناد به همان گزارش‌ سال ٨٤ سازمان پارک‌ها و فضای سبز محرز است و آنچه در تعطیلات نوروزی در این باغ گذشته هم فیلمبرداری و مستند شده است تا در جلسات بعدی شورای شهر تهران این موضوع بررسی و به تخلفات احتمالی رسیدگی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha