دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 17901

وزیر بهداشت با اشاره به پایین بودن اطلاعات گروه پزشکی راجع به خون پیشنهاد کرد دانشجویان پزشکی دوره کوتاه مدت آموزشی را در سازمان انتقال خون بگذرانند.

دکتر مرضیه وحید دستجردی روز یکشنبه در سیزدهمین اجلاس مدیران انتقال خون کشور اظهار داشت: از سال 53 تاکنون رشد خوبی در حوزه انتقال خون کشور داشته ایم.

وی با اشاره به افزایش شاخص اهداکنندگان در ایران گفت: شاخص اهدای خون از 3 نفر در هر هزار نفر به 25 در هر هزار نفر رسیده که شاخص بالایی در دنیا محسوب می شود.

وحیددستجردی اضافه کرد: اهدای خون در کشور امروز به صورت صددرصد داوطلبانه و رایگان انجام می گیرد و تنها در سال گذشته یک میلیون و 800 هزار واحد خون اهدایی داشته ایم که 41 درصد این افراد از اهدا کنندگان دائمی محسوب می شوند.

وی خونهای اهدایی در ایران را از پاک ترین خونها نسبت به جمعیت کشور برشمرد و افزود: در حال حاضر به هیچ وجه مشکلی در زمینه خون نداریم.

وزیر بهداشت با اشاره به پایین بودن اطلاعات گروه پزشکی راجع به خون پیشنهاد کرد دانشجویان پزشکی دوره کوتاه مدت آموزشی در سازمان انتقال خون بگذرانند.

وی به موضوع استفاده های مختلف از خون در اعمال جراحی اشاره و خاطرنشان کرد: در بسیاری از مواقع ممکن است نیاز به خون داشته باشیم ولی تا شروع عمل مشخص نمی شود که خون استفاده خواهد شد یا نه، این مسئله باید از سوی جراحان با دقت بیشتری انجام گیرد.

وحیددستجردی با اشاره به اینکه از سال 83 تاکنون 250 هزار لیتر پلاسما برای تولید دارو به خارج از کشور ارسال شده، افزود: از سازمان انتقال خون می خواهیم هر چه سریعتر شرایط عقد قرارداد برای راه اندازی پالایشگاه خون در کشور را فراهم کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha