دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۲
کد خبر: 17906

دبیر انجمن آسم و آلرژی ایران گفت: عفونت‌های حاد تنفسی مانند سرماخوردگی‌ها در فصل‌های سرد مانند پاییز و زمستان حملات آسم را در بیماران مبتلا تشدید می‌كند.

دكتر محمد قره گزلو كه به مناسبت برپایی سومین همایش تخصصی آسم كه از 26 تا 28 آبان ماه در تالار امام بیمارستان امام خمینی(ره) برگزار می‌شود، سخن می‌گفت با اعلام این خبر افزود: آسم یك بیماری مزمن است كه 10 درصد افراد به آن مبتلا هستند. هرچند این آمار در شهرهای بزرگ و آلوده تا 30 درصد نیز گزارش شده است.

وی افزود: ‌علت این بیماری زمینه‌های ارثی و ژنتیكی است كه آلودگی‌های محیطی مانند دود ناشی از سیگار، هوای آلوده، مواد شیمیایی، مصرف غذاهای آماده، استرس و در مجموع زندگی شهرنشینی در تشدید آن موثر است.

به گفته دكتر قره گزلو بیماری آسم در افرادی كه زمینه ارثی دارند، هیچ گاه ریشه كن نمی‌شود، بلكه مانند آتشفشان خاموشی است كه در صورت فراهم شدن زمینه‌های آن مانند در معرض آلاینده‌های فوق قرار گرفتن شروع به ظهور می‌كند.

وی با اشاره به اینكه بیماری آسم به عنوان اپیدمی قابل توجه قرن 21 نام گرفته، تصریح كرد: سرفه مزمن، خس خس و تنگی نفس از علایم شایع آسم است.

دبیر انجمن آسم و آلرژی ایران یادآور شد: آسم در كل دنیا به عنوان شایع‌ترین علت غیبت دانش آموزان از مدارس و در بزرگسالی نیز شایع‌ترین علت غیبت از محل كار شناخته شده است.

وی ادامه داد: آسم همچنین شایع‌ترین علت بستری شدن كودكان در بیمارستان‌هاست.

دكتر قره گزلو گفت: با توجه به توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی مبنی بر افزایش كیفیت زندگی به عنوان یكی از شاخص‌های سلامت، پزشكان با تدوین دستورالعمل بهداشتی برای بیماران خود و آموزش این دستورالعمل‌ها به خانواده آنان می‌توانند بیماران مبتلا به آسم را به یك زندگی طبیعی مانند سایرین بازگردانند.

وی تصریح كرد: انجمن آسم و آلرژی ایران از زمان تاسیس تاكنون هر 2 سال یكبار نسبت به برگزاری كنگره‌هایی اقدام كرده است كه امسال سومین كنگره آسم در روزهای 26 تا 28 آبان ماه برگزار می‌شود.

وی با ابراز خرسندی از اینكه افزایش فوق تخصص‌های آلرژی و ایمونولوژی به غنای هرچه بیشتر این كنگره‌ها كمك می‌كند، تصریح كرد: در كنگره امسال پنج كارگاه با موضوعات محوری آسم با شركت فعال تمام فوق تخصص‌های آسم و آلرژی داخل كشور و برخی مهمانان خارجی برپا می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha