دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱
کد خبر: 179095

در پنجمین روز از سال نو، بهیار یکی از بیمارستان های شرق کشور در شیفت کاری بوده است که دچار ایست قلبی می شود و فوت می کند.

مرگ بهیار تنها در بخش سوختگی/تبعات کمبود نیروی پرستاری

سلامت نیوز:در پنجمین روز از سال نو، بهیار یکی از بیمارستان های شرق کشور در شیفت کاری بوده است که دچار ایست قلبی می شود و فوت می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، کمبود نیروی پرستاری و مشکلاتی که بر سر راه جذب پرستاران وجود دارد، هر چند وقت یکبار با بروز مشکل یا اتفاق ناخوشایندی، خودنمایی می کند. نمونه اخیر آن، مرگ صفورا شهرکی بهیار زاهدانی است که پنجم فروردین امسال و به هنگام حضور در شیفت کاری بخش سوختگی بیمارستان خاتم الانبیا، در اتاق استراحت دچار ایست قلبی می شود و فوت می کند.

این حادثه از این منظر قابل بررسی است که این بهیار به تنهایی در بخش سوختگی بیمارستان شیفت کاری بوده است. موضوعی که سلیمان نارویی عضو هیئت مدیره نظام پرستاری زاهدان عنوان می کند و می گوید: چرا باید یک نفر به تنهایی در بخش ویژه بیمارستان مشغول کار باشد و حتی آن زمان کسی از نیروهای خدماتی و ... نبوده که سراغی از این بهیار بگیرد.

این در حالی است که بر اساس شرح وظایفی که برای بهیاران و پرستاران نوشته شده است، یک بهیار حتی اجازه تزریق یک آمپول را ندارد، اما چگونه یک بخش ویژه بیمارستانی را به او می سپارند تا مراقب بیماران بستری در آن بخش باشد.

موضوع کمبود نیروی پرستاری در برخی از شهرستان ها و استان های کشور، چالشی است که در چند ماه گذشته میان وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری به وجود آمده است. در حالی که معاونت پرستاری وزارت بهداشت مدعی است هر تعداد نیروی پرستاری آماده بکار که در هر نقطه از کشور وجود داشته باشد را، جذب کار می کند. اما، مسئولان سازمان صنفی پرستاران معتقدند که مشکل در جذب نیروی پرستاری است.

به دنبال اجرای طرح تحول نظام سلامت، بار مراجعات به بیمارستان های وزارت بهداشت افزایش یافته و همین مسئله باعث شده تا حجم کاری نیروهای پرستاری بالا برود و در عین حال، بیمارستان های وزارت بهداشت نتوانسته اند نیروی پرستاری مورد نیاز را جذب کنند. از همین، با استفاده از اضافه کار و چند شیفت بودن پرستاران، سعی در جبران کمبود نیرو دارند. این در حالی است که تبعات اضافه کار اجباری نیروهای پرستاری، موجب افزایش بروز خطا به علت خستگی ناشی از کار زیاد می شود.

اعظم مقدم رئیس اداره پرستاری دانشکده علوم پزشکی نیشابور، می گوید: کمبود نیرو و فضا مانع از ارائه کمیت و کیفیت خدمات پرستاران می‌شود و فشار روانی آنها را افزایش داده است.

قاسم جان بابایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به کمبود پرستار در بیمارستان‌ها، می افزاید: با اجرای طرح تحول سلامت میزان مراجعه‌کنندگان به بیمارستان ها افزایش‌یافته است.

محمد میرزابیگی معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به فعالیت ۱۴۰ هزار پرستار در مراکز بهداشتی و درمانی دولتی و غیر دولتی کشور، اظهار کرد: با این وجود با کمبود ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار پرستار در کشور چه به ازای جمعیت، چه به ازای تخت بیمارستانی و یا تعداد پرشکان روبه رو هستیم.

صفورا شهرکی بهیار زاهدانی در روز پنجم فروردین ۹۵ و هنگام حضور در شیفت کاری در بخش سوختگی بیمارستان خاتم الانبیاء زاهدان دچار ایست قلبی شد و جان خود را از دست داد.

عضو هیئت مدیره نظام پرستاری زاهدان با تاکید بر اینکه مرحومه شهرکی با ۲۵ سال سابقه کار در روز حادثه به تنهایی در بخش سوختگی بیمارستان خاتم الانبیا زاهدان شیفت بوده است، گفت: آن روز کسی در بخش نبود که وقتی این بهیار در اتاق استراحت دچار ایست قلبی می شود، به کمک او بیاید.


  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha