دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی آگاهی از مین و کمک برای اقدام علیه آن، 4 آوریل 2016 برابر با 16 فروردین ماه جاری خواستار تلاش همگان برای پیشبرد هدف جهانی عاری از تهدید مین ها و مواد منفجره باقی مانده از جنگ شد.

سلامت نیوز: دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی آگاهی از مین و کمک برای اقدام علیه آن، 4 آوریل 2016 برابر با 16 فروردین ماه جاری خواستار تلاش همگان برای پیشبرد هدف جهانی عاری از تهدید مین ها و مواد منفجره باقی مانده از جنگ شد.

به گزارش سلامت نیوز متن کامل پیام بان کی مون به شرح زیر است:
اقدام علیه مین برای واکنش های بشردوستانه در شرایط درگیری و پس از آن مهم است.  این پیام اساسی روز جهانی آگاهی از مین و کمک برای اقدام علیه آن است.
با این وجود تاکنون دربسیاری از مناطق سراسر جهان، درگیری های جدید یا از نوآغاز شده، هنوز میراث دیگری ازمخاطرات انفجاری همچون مین های زمینی، مهمات خوشه ای و بمب های انفجاری بهینه سازی شده را به جا می گذارند. اینجانب به ویژه نگران استفاده از سلاح های انفجاری در مناطق پرجمعیت هستم.
سازمان ملل متحد در تلاش برای کاستن رنج جوامع آسیب دیده در محیط های پر خطر است.
برای مثال در سودان جنوبی، در 12 ماه گذشته بیش از نیم میلیون نفر آموزش های لازم در زمینه مخاطرات مین را دریافت کرده اند؛ 14 میلیون مترمربع از زمین های آلوده پاکسازی شده است؛ امنیت سه هزار کیلومتر جاده فراهم گردیده است؛ و 30 هزار مین و بقایای انفجاری از جنگ نابود شده است. این اقدامات رساندن غذا، آب و جابه جایی امن برای کسانی فراهم کرده که از درگیری گریزانند.
حتی درموقعیت به شدت چالشی سوریه، کنشگران عرصه اقدام علیه مین در حال دستیابی به برخی نتایج مهم برای نجات جان مردم هستند.
سال گذشته، بیش از دو میلیون نفر از مردم سوریه آموزش های لازم در خصوص کاهش خطر را در مدارس و جوامع همچنین بیش از پنج هزار و 400 نفر خدمات توانبخشی جسمی دریافت کرده اند. از اوت 2015، مقدار 14 تن مهمات منفجر نشده نابود شده است.
اما هر روز میلیون ها نفر از مردم سوریه با این تهدیدات مرگبار روبه رو می شوند. اینجاست که نیازی فوری برای افزایش حمایت به اندازه کافی، پایدار ودسترسی آسان برای تمامی اقدامات فعالیت های مین روبی احساس می شود.
مین روبی سرمایه گذاری برای بشریت است. این به پرورش جوامع صلح آمیز کمک می کند، جایی که  در آن نیازمندان می توانند کمک دریافت کنند،  پناهندگان و آوارگان داخلی می توانند با خیال راحت به خانه بازگردند، و کودکان می توانند به مدرسه بروند.
این اقدامات، فضایی امن برای انجام فعالیت های توسعه ای و بازسازی و بنا نهادن پایه های صلح پایدار فراهم می کند.
نخستین اجلاس جهانی بشردوستانه در ماه آینده در استانبول تشکیل خواهد شد. گزارش اینجانب پیش ازاجلاس، به تاثیرات غیر قابل قبول مین و مواد منفجره باقی مانده از جنگ برغیر نظامیان می پردازد.
این موضوع همچنین بر نیاز دولت ها جهت پیوستن واجرا، همچنین رعایت کردن سندهای بین المللی بشردوستانه تأکید دارد.
خرسندم از اینکه  مجمع عمومی به اتفاق آراء در دسامبر 2015 قطعنامه ای را تصویب کرد که بر نیاز به اقدام علیه مین تاکید دارد تا این تلاش در صدر دستور کار بین المللی به ویژه در زمان بحران های انسانی باقی بماند.
در این روز جهانی، بیایید باهم برای پیشبرد هدف جهانی عاری از تهدید مین ها و مواد منفجره باقی مانده از جنگ تلاش کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha