عضو كمیته كشوری آنفلوآنزا، با بیان اینكه زیرساخت‌های مناسب برای تهیه واكسن آنفلوآنزای فصلی در كشور فراهم شده است، ‌گفت: ایران جزو كشورهای مطرح در تولید واكسن اعم از كزاز، دیفتری، MMR و فلج اطفال است، اما هنوز واكسن آنفلوآنزای فصلی را نساخته است.

دكتر مسعود مردانی، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینكه هم اكنون كشورهای آمریكا، كانادا، اسكاندیناوی، دانمارك، نروژ، سوئیس، هلند و آلمان موفق به تولید واكسن آنفلوانزای H1N1 موسوم به خوكی شده‌اند، اظهار كرد: این واكسن‌ها به تایید مراجع بین‌المللی C.D.C آمریكا، سازمان بهداشت جهانی رسیده و تائیدیه F.D.A آمریكا را هم گرفته است البته هر كشوری مختار است پیش از ورود واكسن آنفلوآنزا میزان اثر بخشی آن را ارزیابی كند.

عضو كمیته كشوری آنفلوآنزا، با بیان این كه 30 درصد افراد بالای 60 سال نسبت به ویروس جدید آنفلوآنزا مقاومند، گفت: اما واكسیناسیون سالمندان علیه آنفلوآنزای فصلی توصیه می‌شود.

دكتر مردانی، پزشكان، پرستاران، زنان باردار به علت ضعف سیستم ایمنی،‌ كودكان زیر 2 سال، بیماران صعب العلاج و مزمن قلبی ریوی، ‌كلیوی، بیماران سرطانی،‌ دیابتی‌ها و مبتلایان به ایدز را از گروه‌های در معرض خطر و واجد شرایط برای دریافت واكسن آنفلوآنزای H1N1 برشمرد.

وی با اشاره به سفارش دو میلیون دوز واكسن آنفلوآنزای نوع A برای 70 میلیون ایرانی گفت: ‌از این رو همه افراد جامعه علیه این بیماری واكسینه نمی‌شدند. همچنین افرادی كه سابقه ابتلا به آنفلوآنزای نوع A را دارند در برابر این بیماری مصون هستند.

عضو كمیته كشوری آنفلوآنزا، آنفلوآنزا را یك بیماری حاد ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی برشمرد و افزود: ما هم اكنون در فاز شش پاندمی (جهانگیری) آنفلوآنزای نوع "آ" قرار داریم كه در این فاز انتقال بیماری از انسان به انسان به راحتی امكانپذیر است.

دكتر مردانی، به گرفتاری پنج قاره كره خاكی به این بیماری اشاره كرد و افزود: از آنفلوآنزای نوع A می‌توان به عنوان بزرگترین اپیدمی‌های قرن حاضر یاد كرد.

وی، از ویژگی‌های بارز این بیماری را قدرت سرایت و واگیردار بودن زیاد آن عنوان كرد و یادآور شد: 98 درصد موارد بیماری خفیف و سبك است كه با استامینوفن و داروهای ضد تب بهبود می‌یابد؛ اگرچه میزان مرگ و میر آن 5/0 درصد گزارش شده است اما به علت موارد ابتلای فراوان، شمار زیادی را شامل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha