سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
کد خبر: 179199

سندرم تارسال تانل یا تونل تارسال یكی از مهمترین دلایل گزگز، درد و كرختی كف پا است كه اغلب افراد از آن بی اطلاع هستند.

علل گزگز و درد كف پا چیست

سلامت نیوز: سندرم تارسال تانل یا تونل تارسالیكی از مهمترین دلایل گزگز، درد و كرختی كف پا است كه اغلب افراد از آن بی اطلاع هستند.

به گزارش  ایرنا،تونل تارسال كانالی است كه در قسمت داخلی مچ پا و زیر قوزك داخلی قرار گرفته است. این كانال محل عبور انواع شریان و ورید، اعصاب و تاندون است. یكی از مهمترین اعصابی كه از این كانال عبور می كند، عصبی به نام تیبیال خلفی است. زمانی كه این عصب به هر دلیل تحت فشار قرار می گیرد دردناك می شود. این عارضه یكی از مهمترین دلایل گزگز و درد كف پا، پاشنه و انگشتان است.

***مهمترین علل ایجاد سندرم تارسال تانل
-كف پای صاف و بدون قوس
كف پای صاف و بدون قوس سبب می شود مچ پا به سمت خارج انحراف پیدا كند و مجرای تونل تنگ شود. بسته شدن مجرای تونل سبب فشار به اعصاب و ایجاد درد می شود. به طور كلی هر عارضه ای كه منجر به تنگ شدن كانال شود، در این بیماری نقش دارد.
-آرتریت روماتوئید
-شكستگی مچ پا
-پیچ خوردن مچ پا
-متورم شدن تاندونها
-ورید واریسی
-خار استخوان مفاصل
-دیابت

*** چه افرادی بیشتر در معرض این عارضه قرار دارند
زنان و مردان به یك اندازه در معرض این سندرم قرار دارند. علایم سندرم تارسال تانل مشابه علایم دیده شده در افراد مبتلا به اختلالات تیرویید است.

*** مهمترین نشانه های بیماری كدامند
احساس گزگز، درد، سوزش و بی حسی در مچ، پاشنه، قوس و انگشتان از مهمترین نشانه های این عارضه است. علایم می توانند دایمی باشند یا بر اثر ایستادن زیاد، پیاده روی طولانی یا ورزش شدید تشدید شوند.

***روش های درمان
سندرم تارسال تانل یكی از عوارضی است كه سرعت در تشخیص، نقش مهمی در پیشرفت درمان دارد؛ چراكه تشخیص زودهنگام سبب كمترین آسیب به اعصاب می شود. عكسبرداری به روش MRI یكی از مهمترین روش های تشخیص است.


به گزارش ساینس، معمولا پزشكان پس از اطمینان از وجود این عارضه، استراحت، كاهش وزن، اجتناب از فعالیت بدنی شدید و استفاده از كفش مناسب را توصیه می كنند. سپس از داروهای ضد التهابی غیر استروییدی یا تزریق بی حس كننده به عصب استفاده می شود. استفاده از كفی های طبی برای افراد مبتلا به كف پای صاف نیز یكی از راهكار دیگر است. فیزیوتراپی نیز در برخی موارد توصیه می شود. در حالت های خاص، تنها راه علاج عمل جراحی برای بازكردن كانال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha