پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۷
کد خبر: 17928

كمپوت‌ها چندسالی است جای خود را در سبد خرید مردم باز كرده و انواع جدید آن از كمپوت آلوئه‌ورا گرفته تا كمپوت گوجه‌فرنگی، طرفداران خاص خود را دارد.

مشتری اصلی این كمپوت‌ها معمولا بیمارانی هستند كه روی تخت بیمارستان با سخاوتمندی، عیادت‌كنندگان‌شان با انبوهی از كمپوت‌ها ی متفاوت روبه‌رو می‌شوند اما سوال این است كه شما جهت خرید كمپوت برای بیمارتان به چه نكاتی توجه می‌كنید؟ فقط خوشمزه بودن یك كمپوت ملاك خرید شماست یا معیارهای دیگری هم ‌مدنظر دارید؟ یك كمپوت در صورتی می‌تواند برای بیمار مفید باشد كه شش شرط اساسی را مدنظر داشته باشید.

مراقب باشید قند بیمارتان بالا نباشد
کمپوت‌ها و آب موجود در قوطی آنها، حاوی مواد قندی زیادی است بنابراین اگر برای عیادت بیماری كه دیابت دارد، می‌روید كمپوت برای او مناسب نیست و به‌جای آن می‌توانید از میوه‌های تازه که برای بیمار مجاز است، استفاده کنید.

مراقب باشد بیمارتان حساسیت نداشته باشد
برخی از بیماران به دلیل حساسیت زیاد به یک ماده شیمیایی یا ماده غذایی در بیمارستان بستری شده‌اند. دقت کنید کمپوت‌ها و کنسروها حاوی مواد نگه‌دارنده‌‌ای هستند که سبب می‌شوند مدت طولانی سالم باقی بمانند. اگر بیمار شما به این مواد نگه‌دارنده حساسیت داشته باشد، بهتر است بازهم از میوه‌های تازه برای عیادت استفاده کنید.

قوطی زنگ زده ها را نخرید
قوطی کمپوت زنگ زده است، احتمال سوراخ شدن دیواره و فاسد شدن محتویات داخل آن وجود دارد. این کنسروها را نخرید. اگر دیواره داخلی قوطی هم زنگ زده است، نشانه غیرقابل مصرف بودن کنسرو است چون زنگ در تماس با مواد بوده و از طرف دیگر، احتمال سوراخ بودن و بازشدن درزها در منطقه زنگ‌زدگی وجود دارد.
بادکرده‌ها را نخرید
اگر جهت خرید کمپوت یا کنسرو برای بیمارتان به فروشگاه‌های اطراف بیمارستان سر می‌زنید، دقت کنید قوطی‌های بادکرده را خریداری نکنید؛ این قوطی‌ها فاسد هستند و برای بیمار خطرناک خواهند بود. ممکن است قوطی از هردوطرف متورم باشد یا اینکه یک طرف قوطی متورم باشد به‌طوری ‌که اگر قسمت متورم فشرده شود، طرف دیگر برجسته شود و بالاخره اینکه ممکن است جدار قوطی در اثر حمل‌و‌نقل ضربه دیده و در محل وارد آوردن ضربه فرورفتگی ایجاد شده باشد.

به تاریخ مصرف نگاه کنید
بهترین زمان برای مصرف کنسرو، دو سال پس از تاریخ تولید است بنابراین کنسروهایی را که سال‌ها در انبار مانده‌اند، مصرف نکنید زیرا این کنسروها مزه تندی دارند و بوی کهنگی می‌دهند.

از ظرف شیشه‌ای استفاده کنید
وقتی در قوطی کمپوت را برای بیمارتان باز می‌کنید، محتویات آن را درون ظرف دیگری بریزید زیرا موادغذایی پس از بازشدن در قوطی کنسرو در مجاورت اکسیژن هوا با جدار قوطی واکنش می‌دهند و البته بوی خاصی می‌گیرد. نكته دیگر درباره خرید كمپوت برای بیماران اینكه برخلاف عقاید عامه، مصرف کمپوت آناناس تاثیری در بهبود جراحات پس از عمل نخواهد داشت و میوه‌های تازه، مناسب‌ترین خوراکی برای کمک به بیماران هستند. از آنجا که محصولات کنسرو شده دارای مواد نگه‌دارنده هستند و در ترکیبات آنها از مواد افزودنی استفاده شده است، نمی‌توانند خواص میوه‌های تازه را دارا باشند. آناناس، دارای موادغذایی بسیار مناسبی ازجمله ویتامین C است که با مدت زمان طولانی طی شده برای تهیه آن و حرارت ناشی از پخت آن، این مواد از بین می‌روند. همچنین از آنجا که شرایط تولید کمپوت برای ما مجهول است و نمی‌دانیم از چه نوع حرارت یا اشعه‌ای برای تهیه آن استفاده شده است بنابراین ماده مناسبی برای استفاده پس از عمل جراحی نخواهد بود. البته در بسیاری از مطالعات، بر‌سرطان‌زا بودن مواد نگه‌دارنده كمپوت‌ها تاكید شده بنابراین هرقدر از زمان تولیدش بیشتر بگذرد در سلامتش جای سوال خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha