چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵
کد خبر: 179329

پدیده ال‌نینو تاثیر عظیمی بر گیاهان کوچک در اقیانوس‌ها دارد و کارشناسان ناسا در حال مطالعه رابطه میان این دو هستند.

سلامت نیوز:پدیده ال‌نینو تاثیر عظیمی بر گیاهان کوچک در اقیانوس‌ها دارد و کارشناسان ناسا در حال مطالعه رابطه میان این دو هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در سال‌های وقوع پدیده ال نینو حجم انبوهی از آب گرم که برابر با حدود نیمی از حجم دریای مدیترانه است در سراسر اقیانوس آرام و به سمت آمریکای جنوبی ریخته شده است. در حالی که این جریان آب گرم مستقیما وقوع طوفان در جو را تغییر می‌دهد بر مناطق زیرین سطح اقیانوس نیز تاثیر می‌گذارد.

این تاثیرات که با اطلاعات ماهواره‌ای نیز قابل مشاهده است می‌تواند زنجیره غذایی مناطق ماهیگیری و امرار معاش ماهیگیران را متزلزل کند.

جریان آب گرم ناشی از ال نینو سرپوشی را بر جریان طبیعی آب سرد و عمیق قرار می‌دهد که به طور معمول به سطح جریان آب در استوا و آب‌های شیلی و پرو می‌رسد. در فرآیندی که خیزش آب نامیده می‌شود جریان آب سرد مواد غذایی که موجودات کوچک از آن تغذیه می‌کنند و اساس زنجیره غذایی را شکل می‌دهند بالا می‌آورد. هرچند به گفته محققان پدیده ال نینو وضعیت خیزش آب طبیعی را متوقف می‌کند. در نتیجه میزان بالایی از کمبود و فقر در شبکه غذایی دریایی رخ می‌دهد.

به گزارش شبکه اخبار محیط‌ زیست، این گیاهان کوچک غذای ماهی‌ها به حساب می‌آیند که بدون آنها جمعیت گونه‌های ماهی‌ها کاهش می‌یابد و در نتیجه صنعت شیلات در بسیاری از مناطق ساحلی با مشکل روبه‌رو می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha