چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۵
کد خبر: 179375

هفتم آوریل روز جهانی بهداشت نامیده شده است. با توجه به آمار مبتلایان به دیابت و تبدیل شدن این معضل به چالش جهانی جامعه بهداشت، تمركز روز جهانی بهداشت در سال 2016، روی دیابت است.

دیابت را شكست دهیم

سلامت نیوز: هفتم آوریل روز جهانی بهداشت نامیده شده است. با توجه به آمار مبتلایان به دیابت و تبدیل شدن این معضل به چالش جهانی جامعه بهداشت، تمركز روز جهانی بهداشت در سال 2016، روی دیابت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سازمان جهانی بهداشت در گزارشی اعلام كرد كه در سال 2008 میلادی، حدود 347 میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت مبتلا بودند واین آمار روز به روز به ویژه در كشورهای كم درآمد و با درآمد متوسط در حال افزایش است. در سال 2012 میلادی، دیابت عامل مستقیم 1.5 میلیون مرگ گزارش شد كه 80 درصد این آمار مربوط به كشورهای كم درآمد و با درآمد متوسط بود. سازمان جهانی بهداشت در گزارشی اعلام كرده است كه دیابت هفتمین عامل مرگ در سال 2030 خواهد بود.
دیابت به علت ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین بوجود می آید. انسولین هورمونی است كه توسط لوزالمعده تولید می شود و نقش آن استفاده از قند به عنوان عظیم ترین منبع انرژی بدن است. دیابت به دو نوع 1 و 2 تقسیم می شود.

****دیابت نوع 1
دیابت نوع 1 كه معمولا از دوران كودكی آغاز می شود، بر اثر كمبود تولید انسولین در بدن بوجود می آید و كنترل آن تنها با مدیریت روزانه انسولین میسر است. این نوع از دیابت با دانش كنونی بشر قابل پیشگیری نیست و به بیمار توصیه می شود كه مدارا كند. علایم این نوع بیماری شامل دفع بیش از حد ادرار، احساس تشنگی و گرسنگی مكرر، كاهش وزن، تغییرات بینایی و خستگی است.

**** دیابت نوع 2
این شكل از دیابت كه 90 درصد تعداد مبتلایان را به خود اختصاص می دهد، به دلیل شیوه نادرست زندگی بوجود می آید و معمولا ناشی از عدم تحرك و اضافه وزن است.
تا سال ها پیش این نوع دیابت فقط در بزرگسالان دیده می شد ولی در حال حاضر سیل آن به كودكان نیز رسیده است.

***پیام های كلیدی سازمان جهانی بهداشت به مناسبت روز جهانی بهداشت:
1-اپیدمی دیابت در سراسر جهان، به ویژه كشور های كم درآمد و با درآمد متوسط رو به گسترش است.
2- تعداد زیادی از عوامل خطر دیابت قابل پیشگیری هستند. اقداماتی مانند كاهش وزن، افزایش تحرك بدنی و تغذیه سالم احتمال ابتلا به دیابت را به میزان قابل توجهی كاهش می دهد.
3-دیابت قابل درمان است و تشخیص به موقع و استفاده از روش های جدید و موثر، در درمان اهمیت دارند.
4- تلاش برای پیشگیری و درمان دیابت، یكی از اهداف توسعه پایدار است.

****اهداف برگزاری روز جهانی بهداشت در سال 2016
-افزایش آگاهی در مورد سرعت شیوع بیماری، عواقب آن و هزینه های هنگفت
-اقدام برای مجموعه ای از موارد موثر و مقرون به صرفه برای مقابله با دیابت
-آشنایی با روش های پیشگیری و درمان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha