زنان از ساده‌ترین امور خود تا پیچیده‌ترین جریانات اجتماعی‌شان با مسایل و پیچیدگی‌های بسیاری مواجه‌اند، این در حالی است که این روزها مسوولان از بهزیستی و وزارت تعاون و رفاه تا شهرداری مدعی حل مشکلات آنها هستند. مشکلات اما روزبه‌روز یا بیشتر می‌شوند یا در بهترین حالت فقط تغییر شکل می‌دهند، حتی گاهی با کوچک‌ترین تغییر ماهیتی هم مواجه نمی‌شویم. این در حالی است که روز گذشته فاطمه دانشور، رییس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر لزوم راه‌اندازی هرچه سریع‌تر مراکز بهاران تاکید کرد: دستگاه‌ها در موضوع زنان آسیب دیده اجتماعی نمره قابل قبول نمی‌گیرند.

بین 40 یا 50 کشور خاورمیانه اشتغال زنان ایران بدترین موقعیت را دارد

سلامت نیوز: زنان از ساده‌ترین امور خود تا پیچیده‌ترین جریانات اجتماعی‌شان با مسایل و پیچیدگی‌های بسیاری مواجه‌اند، این در حالی است که این روزها مسوولان از بهزیستی و وزارت تعاون و رفاه تا شهرداری مدعی حل مشکلات آنها هستند. مشکلات اما روزبه‌روز یا بیشتر می‌شوند یا در بهترین حالت فقط تغییر شکل می‌دهند، حتی گاهی با کوچک‌ترین تغییر ماهیتی هم مواجه نمی‌شویم. این در حالی است که روز گذشته فاطمه دانشور، رییس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر لزوم راه‌اندازی هرچه سریع‌تر مراکز بهاران تاکید کرد: دستگاه‌ها در موضوع زنان آسیب دیده اجتماعی نمره قابل قبول نمی‌گیرند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جهان صنعت در ادامه می نویسد: پس از پیگیری‌های متعدد مقرر شد که دستگاه‌های مختلف اقدام به جمع‌‌آوری و پاک‌سازی و توانمندسازی زنان کارتن‌خواب کنند و بر همین اساس از شهرداری خواسته شد برنامه جامع خود را به شورای شهر ارائه دهد.


به گفته فاطمه دانشور، برنامه جامع می‌توانست بحث زمان‌بندی‌ها، بحث زیرساخت‌ها و همچنین هماهنگی سایر دستگاه‌ها را مشخص کند تا اقدام عجولانه‌ای انجام نشود. زمانی که نیروی انتظامی اقدام به جمع‌آوری زنان کارتن‌خواب کرد، شهرداری اقدام به تجهیز مرکز شفق کرد و در اختیار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار داد، اما این ستاد پیمانکار صحیحی را برای این موضوع انتخاب نکرد. در این محل مردان تردد دارند که شرایط قابل قبولی نیست ضمن اینکه مشکلات دیگری همچون عدم رعایت بهداشت عمومی در این مرکز مشاهده شد که به صورت مکتوب به رییس شورای شهر تهران و شهردار تهران ارائه شده است.


وی در ادامه به موضوع ورود دیرهنگام برخی دستگاه‌های مرتبط به این موضوع اشاره کرد و گفت: ورود دیرهنگام بهزیستی و همچنین وزارت بهداشت مشکلاتی را در بر داشت که از آن جمله می‌توان به عدم تشخیص باردار بودن زنی در میان این افراد اشاره کرد که اکنون پس از گذشت زمانی مشخص شده است. مقرر شده دستگاه‌های اجرایی گزارش عملکرد خود را نزد رهبر انقلاب ارائه کنند، موضوع زنان تنها خود زنان نیستند و بحث زایش آنها و فرزندان این افراد با توجه به ضعف قوانین وجود دارد.دانشور بر لزوم آماده‌سازی سریع‌تر مراکز بهاران تاکید کرد و اظهار داشت: تعداد زنانی که در مرکز شفق حضور داشتند، ۳۸۵ نفر بودند که با ترخیص آنها به ۱۸۵ نفر رسیده‌اند که با توجه به اینکه این افراد توانمند‌سازی نشده‌اند، با توجه به عدم پذیرش اجتماعی، این افراد مجددا به محل سابق خود بازگشته‌اند. پاک نگه داشتن این افراد به مدت چهار ماه و پرداخت هزینه‌های ترک اعتیاد این افراد و عدم توانمند‌سازی این افراد و رها کردن آنها در جایی که هیچ‌کس منتظر آنها نیست در حقیقت اتلاف هزینه استفاده از مدیریت ‌زنانه یکی از عوامل کاهش فساد است.


از سویی دیگر تقریبا همزمان با سخنان دانشور که مدعی است نهادهای دیگر به وظایف و وعده‌های خود درباره آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی وفادار نبوده‌اند، در بخشی دیگر از شاکله سیستم اجتماعی، وحید نگین، مشاوره امور بانوان و خانواده وزیر رفاه با اشاره به اینکه در اسلام تفاوتی میان مرد و زن وجود ندارد و تفاوت‌ها در تکالیف وظایف آنهاست، معتقد است: اعتقاد داریم تاکنون جامعه به توانمندی زنان بی‌توجه بوده که ما آن را عمدی نمی‌دانیم.

وی با بیان اینکه این بی‌توجهی را ناشی از ساختار فرهنگی کشور می‌دانیم و به بهبود وضعیت زنان در جامعه امید داریم، ادامه داد: در شرایط اقتصادی موجود بیشتر مشوق‌ها منتج به تولید و بالندگی نشده، همچنین آنچه باعث شکنندگی اقتصادی کشور شده، فساد است و شاید کشور ما در این برهه نیاز به پاکدامنی اقتصادی داشته باشد.


به اعتقاد دانشور استفاده از مدیریت زنانه در سیاستگذاری‌ها یکی از عوامل کاهش فساد است و نیازمند افزایش تعداد زنان توانمند در مدیریت باشیم. وی با تاکید بر اینکه باید به صدای زنان نیز همچون صدای مردان گوش داد، افزود‌: محیط‌های کاری ما همان‌قدر به روش‌های عقلی و سودآور مردانه نیاز دارد به روش‌های عقلی، احساسی و اخلاقی زنان نیز نیازمند است.


وی با اعلام اینکه برای نخستین بار مشاوره روانشناختی بحث پوشش بیمه تکمیلی قرار گرفته، گفت: این موضوع اهمیت بسزایی دارد و مشاوره روانشناختی تا سقف معینی تحت پوشش بیمه‌تکمیلی قرار گرفته است.


آیا وزارت رفاه، رفاه زنان را محقق می‌کند‌
با وجود همه تفاوت‌هایی که در نظارتی که خیلی اتفاقی دریک روز هم منتشر شده‌اند، علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی تدوین پیش‌نویس سند حمایت اجتماعی از زنان را در دستور کار مدیران و معاونان خود قرار داد.
به گفته ربیعی این موضوع نه به دلیل وجود تعداد زیادی از مدیران زن در این وزارتخانه، بلکه به دلیل آن است که ما با حدود پنج میلیون زن کارگر و بیش از پنج میلیون شاغل رسمی و حدود هفت میلیون شاغل غیر‌رسمی سر و کار داریم‌ هر‌چند ممکن است این آمار دقیق نباشد.
همچنین وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از زنان کارشان دیده نمی‌شود و ارزش کار در خانه را کسی نمی‌داند، افزود: زنان کارگر قابل‌توجه هستند و کارشان فوق‌العاده سخت است‌ همچنین براساس آمار سال 93 ما در این وزارتخانه با دو میلیون و 300 هزار زن سرپرست خانوار یا بد‌سرپرست مواجه هستیم. اما هستند زنانی که نیاز به حمایت اجتماعی ندارند، این زنان نیز نیاز به حمایت روانی دارند که متاسفانه کار زیادی در این زمینه انجام نداده‌ایم و از آنجا که متولی سلامت روانی وزارت رفاه است باید گفتمان آن را ایجاد کنیم.


از سویی دیگر با زنان معلول مواجهیم. حقیقت آن است که این گروه از معلولان با موانع حرکتی، روانی و فیزیکی بیشتری مواجه هستند. نباید فراموش کنیم زنانی هستند که HIV مثبت دارند و باید تعداد زنانی که با روش‌های غیر‌متعارف و تن‌فروشی امرار معاش می‌کنند را محدود کنیم.
وزیر تعاون با تاکید بر اینکه وجود تامین‌اجتماعی در امنیت روانی زنان موثر است که این موضوع مربوط به وزارت تعاون است، اضافه کرد: زنان به امنیت روانی بیشتری نیاز دارند‌ همچنین زنان مطلقه و دخترانی که دیر ازدواج می‌کنند در جامعه کم نیستند که این موضوع مسایل خاص خود را به دنبال دارد و ما مسوول این گروه از زنان هستیم.
با توجه به سخنان دانشور‌ در شورای شهر تهران و شرایط زنان که هنوز هم با وجود اظهارات مسوولان که هر یک داعیه حمایت از زنان را دارند این بار اما ربیعی گفت: در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دو وظیفه داریم؛ ابتدا باید خودمان اقدامات خوبی برای زنان انجام دهیم و سیاستگذاری‌های حساس به جنسیت تولید و مشخص شود باید چه سیاست‌هایی در این زمینه برای سایر دستگاه تولید کنیم. به عنوان مثال درخصوص قوانین مربوط به زنان در محیط‌های کاری باید ورود کنیم زیرا در این زمینه تاثیرگذار هستیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ما از بیمه زنان روستایی غافل بودیم در حالی‌که این زنان بیش از مردان نیاز به بیمه دارند. در قسمت دیگری از اقدامات خود باید ببینیم با مجموعه خانواده وزارتخانه چه باید بکنیم تا از ظرفیت زنان بیشتر استفاده شود. زنان در امور اجتماعی رفتار سالم‌تری دارند و حضور زنان به سلامت اداری کمک می‌کند و تعلقات زن به کار در بسیاری از موارد بیش از مردان است.
ربیعی با تاکید بر اینکه دیدگاه مقام معظم رهبری نسبت به زنان نگاهی روشنفکرانه و دینی است، اظهارکرد: بخشی از جامعه نگاهی سنتی به زن دارند اما این نگاه در جامعه مسلط نیست‌. ظرفیت‌های موجود میان زنان در ساختار اقتصادی و اجتماعی به گونه‌ای است که باید سیاستگذاری معطوف به جنسیت را دنبال کنیم.
از سویی دیگر وی با تاکید بر موضوعاتی همچون اشتغال، تامین‌اجتماعی، حمایت اجتماعی، روابط کار، بازار کار برای زنان و آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: آموزش‌ مهارت‌های کارآفرینی زنان باید در این سند مورد توجه قرار گیرد و بنا دارم این سند را پس از انجام هماهنگی با معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در دولت مطرح کنم.
وزیر تعاون با اشاره به اینکه در سند اجتماعی زنان باید زنان بد‌سرپرست و سرپرست خانوار نیز مورد توجه قرار گیرند و از آنها حمایت اجتماعی شود، عنوان کرد: یکی از مشکلات ما در آینده وجود زنان سالمند تنهاست زیرا در حال حاضر زندگی به صورت مجردی شایع شده و همچنین رابطه‌ای معکوس میان سطح تحصیلات زنان و زندگی مشترک ایجاد شده بنابراین به سمت زنان تنهای سالمند حرکت می‌کنیم و باید نظام برنامه‌ریزی سلامت به این موضوع توجه کند.
همچنین وی تاکید کرد: بخشی از سند حمایت اجتماعی از زنان باید به حوزه روابط کار و بخشی از آن به افزایش تشکل‌های زنان توجه کند. ربیعی خاطرنشان کرد: باید به صنوف زنانه و تشکل‌های صنفی زنانه مجوز دهیم که در سال‌های وزارت خود بیش از 600 تشکل محکم را پایه‌گذاری کردیم و قرار است 500 تشکل دیگر را نیز پایه‌گذاری کنیم.
ربیعی با بیان اینکه در حسابداری خیر جمعی زنان نقش اقتصادی زیادی دارند، ادامه داد: همچنین ما درخصوص خانواده مسوولیت مستقیم نداریم اما موضوع طلاق مربوط به حوزه ماست و باید برای پیشگیری از این پدیده به مسایلی همچون اجباری کردن آزمایشات ژنتیک بیش از ازدواج و افزایش ارائه مشاوره‌های پیش از ازدواج به صورت رایگان اقدام کنیم.


وضعیت اشتغال زنان در ایران حتی از عربستان‌ هم بدتر است
ابوالحسن فیروزآبادی، قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: براساس برخی پژوهش‌ها وضعیت اشتغال زنان در کشور ما حتی از کشور عربستان‌سعودی هم بدتر است، این درحالی است که زنان در کشور ما در شرایط بهتری نسبت به زنان عربستان به سر می‌برند.
ابوالحسن فیروزآبادی با طرح این سوال که چرا باید شرایط حضور زنان در بازار کار کم باشد، ادامه داد: اشتغال زنان در سال 93 نیز روند نزولی داشته و اشتغال زنان در کشور کاهش یافته است. به عنوان وزارتخانه‌ای که در حوزه کار فعالیت می‌کنیم باید این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم که چرا حضور زنان در بخش رسمی اشتغال کاهش یافته و شاید تعداد زنان در بخش غیر رسمی کار افزایش یافته باشد.
فیروز آبادی با وجود همه مشکلات اساسی که در حوزه کار برای زنان وجود دارد، مدعی است: این موضوع به معنای اقتدار دادن به جنسیت نیست، بلکه باید زنان را براساس شایستگی آنان به کار گیریم. متاسفانه در سطح تشکل‌های کارگری زنان وضعیت بدتری داریم و به میزان حضور زنان در بخش صنعت، کشاورزی و خدمات تشکل‌های مناسب نداریم.قائم‌مقام وزیر تعاون افزود: در حوزه تامین اجتماعی نیز زنان شایسته‌ای داریم که شاید مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار گرفتند. براساس گزارشات میان 40 یا 50 کشور منطقه خاورمیانه در خصوص به کارگیری زنان در برخی حوزه‌ها بدترین وضعیت را داریم.


سرنوشت اجتماعی زنان چه می‌شود
بر اساس اظهارات مسوولان وزارت رفاه، به نظر می‌رسد آینده‌ای آرام تر برای زنان تصویر شده است‌ اما سوال اینجاست که این آینده‌ زیبا همیشه به تصویر کشیده می‌شود. زنان اما با تمام مشکلات و آسیب‌های اجتماعی هنوز هم دست و پنجه نرم می‌کنند و هنوز هم مورد بی‌مهری نه‌تنها از سوی جامعه بلکه در شهرهای دورافتاده و حتی پایتخت مورد بی‌مهری خانواده هم قرار می‌گیرند. این در حالی است که در نشست‌‌ها و سمینارهای مهمی که زنان به عنوان سوژه و مساله اصلی مطرح می‌شوند هرگز نامی از زنانی برده نمی‌شود که در روستاهای سیستان‌و‌بلوچستان زندگی می‌کنند و حتی شناسنامه هم ندارند. این زنان حتی خودشان را محق به داشتن شناسنامه نمی‌دانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha