شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۵
کد خبر: 17943

یك متخصص تغذیه برای رهایی از خستگی، استفاده از رژیم غذایی صحیح و ورزش منظم را توصیه کرد.

دكتر كورش جعفریان، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفت وگو با ایسنا، رژیم غذایی نامناسب را اصلی‌ترین علت خستگی در افراد برشمرد و افزود: با وجود این كه علل و عوامل متفاوتی در خستگی افراد دخیل است اما نقش تغذیه در رفع و ایجاد خستگی افراد پررنگ‌تر است.

وی در ادامه خستگی را به سه دسته فیزیكی، روحی، موقت و زودگذر تقسیم بندی كرد و گفت: گاهی مواقع خستگی در افراد مزمن است و ممكن است 20 سال طول بكشد. علل این نوع خستگی با انواع دیگر كاملا متفاوت است.

این متخصص تغذیه بیماری‌های دیابت و سرطان كلیه و كبد را اصلی‌ترین علل خستگی مزمن در افراد دانست و تصریح كرد: در افرادی كه دچار خستگی مزمن هستند با تقلیل بیماری، خستگی هم به مرور كاهش می‌یابد.

وی در ادامه كم خونی را شایع‌ترین علل خستگی در افراد عادی عنوان كرد و گفت: در این نوع خستگی‌ها اكسیژن كمتری به سلول‌های بدن فرد می‌رسد و فرد همیشه احساس خستگی می‌كند كه مكمل‌های غذایی در رفع این خستگی تأثیر بسیاری دارند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ریشه بسیاری از كم خونی‌ها را فقر آهن دانست و توضیح داد: این نوع کم خونی در زنان به دلیل عادات ماهانه و زایمان‌های متعدد رایج‌تر است.

وی استفاده از گوشت و فرآورده‌های گوشتی، مرغ، ماهی، سبزیجات و مواد حاوی آهن را بهترین مكمل‌های غذایی برای رفع خستگی‌های ناشی از فقر آهن برشمرد.

این متخصص تغذیه خاطرنشان كرد: پیری، كمبود آب در بدن، اختلال در خواب، اختلال در سیستم عصبی مركزی، پرخوری و كم خوری از علل خستگی معمولی در افراد است.

وی در ادامه با بیان این كه حذف هیچ وعده غذایی برای هیچ فردی توصیه نمی‌شود، اظهار كرد: افراد نه تنها نباید وعده‌های غذایی خود را حذف كنند بلكه باید هر روز از 5 الی 6 وعده غذا و میان وعده‌هایی مثل میوه، خشكبار و سبزیجات برای سلامتی بهتر و رفع خستگی خود استفاده كنند.

دکتر جعفریان بر خوردن صبحانه جهت كاهش و رفع خستگی تأكید كرد و گفت: غلات كامل، لبنیات، شیر و پروتئین‌ها بهترین گزینه برای مصرف صبحانه افراد است.

وی افزود: استفاده از شیرینی جات در وعده صبحانه به علت این كه قند خون را بالا می‌برد و موجب تشنج و خستگی فرد می‌شود توصیه نمی‌شود.

دكتر جعفریان در پایان، ورزش را یکی از مؤثرترین عامل در رفع خستگی افراد عنوان كرد و گفت: افرادی كه ورزش نمی‌كنند به علت ضعف عضلانی و خواب‌های بی‌كیفیت همیشه خسته به نظر می‌رسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha