شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰

محققان سری جدیدی از ژن ها را شناسایی كرده اند كه احتمالا مسئول دو نوع از رایج ترین و ناتوان كننده ترین بیماری های عصبی یعنی سكته مغزی و زوال عقل هستند.

كشف ژن عامل سكته مغزی و زوال عقل

سلامت نیوز: محققان سری جدیدی از ژن ها را شناسایی كرده اند كه احتمالا مسئول دو نوع از رایج ترین و ناتوان كننده ترین بیماری های عصبی یعنی سكته مغزی و زوال عقل هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، این مطالعه كه در مجله Lancet Neurology منتشر شده است، به محققان در درك بهتر، درمان و پیشگیری از سكته مغزی ایسكمیك (انسداد جریان خون در مغز توسط یك لخته خونی) و هموراژیك (سكته مغزی خونریزی دهنده) و احتمالا بیماری آلزایمر و سایر بیماری های مرتبط با زوال عقل كمك می كند.


به گزارش پایگاه اینترنتی مدیكال اكسپرس، سكته مغزی عامل عمده مرگ و میر و معلولیت عصبی در سراسر جهان است.
در مطالعات قبلی اساسا ژن های عامل تصلب شرایین و ژن های موثر بر عملكرد پلاكت ها و فرایندهای لخته شدن خون به عنوان عوامل خطر ساز سكته مغزی ایسكمیك (انسداد جریان خون در مغز توسط لخته خون) بررسی شده بود. اما اكنون محققان سری جدیدی از ژن ها را با سكته هموراژیك (سكته خونریزی دهنده مغزی) ارتباط داده اند.


محققان دانشكده پزشكی دانشگاه بوستون با استفاده از ارتباطات گسترده ژنوم و تجزیه و تحلیل ها، بررسی هایی را برای كشف ژن های جدید سكته مغزی انجام دادند.


آنها ژن جدیدی را به نام FOXF2 شناسایی كردند كه خطر سكته مغزی را به دلیل بیماری عروق كوچك در مغز افزایش می دهد.
پیش از این در هیچ یك از مطالعات، ژنی برای این نوع رایج سكته مغزی ناشی از بیماری بیماری عروق كوچك تشخیص داده نشده بود، اما برخی ژن های مرتبط با بیماری عروق كوچك مانند CADASIL شناخته شده اند.


در این مطالعه یك ژن موثر بر نوع دیگری از سكته مغزی ایسكمیك ناشی از بیماری عروق كوچك شناسایی شده است و نشان می دهد كه برخی ژن ها با هر دو نوع سكته مغزی ایسكمیك و هموراژیك ارتباط دارند و می توانند از طریق یك مسیر جدید بر پریست ها (pericytes) ، نوعی سلول در دیواره عروق كوچك و مویرگ ها، تاثیر بگذارند.


با این حال به گفته سودها سشادری استاد نورولوژی در دانشكده پزشكی دانشگاه بوستون، برای ابداع راهكارهای درمانی و پیشگیرانه در خصوص این عامل اصلی سكته مغزی، لازم است كه سازوكارهای بیماری عروق كوچك مشخص شوند.


به گفته محققان، بیماری عروق كوچك نه تنها موجب ابتلا به سكته مغزی می شود بلكه یكی از عوامل اصلی خطرساز زوال عقل است و با مشكلات راه رفتن و افسردگی ارتباط دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha