یک مطالعه جدید نشان می دهد ژنتیک می تواند نقش مهمی در ابتلا به سرطان پوست یا ملانوما داشته باشد حتی اگر فرد در معرض نور زیاد خورشید نبوده باشد.

تاثیر ژن بر احتمال ابتلا به سرطان پوست بیش از نور خورشید است

سلامت نیوز:یک مطالعه جدید نشان می دهد ژنتیک می تواند نقش مهمی در ابتلا به سرطان پوست یا ملانوما داشته باشد حتی اگر فرد در معرض نور زیاد خورشید نبوده باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، به گفته محققان دانشکده پزشکی وین، ژنتیک در ابتلا به سرطان پوست موسوم به ملانوما نقش دارد. جهش ژن موسوم به BRAF با ۴۰ تا ۶۰ درصد ابتلا به سرطان پوست مرتبط است.

دکتر نیل باکس، عضو تیم تحقیق، در این باره می گوید: «با وجود نقش ژنتیک، افراد نباید توصیه های فعلی مربوط به پیروی از رفتارهای محافظتی پوست در پیشگیری از ابتلا به سرطان پوست را نادیده بگیرند.»

این مطالعه جدید که در اتریش به سرپرستی دکتر جودیت وندیت انجام شده است به بررسی تغییرات در ژن گیرنده ملانوکورتین-۱ موسوم به MC۱R که بر رنگدانه های پوست تاثیر می گذارد پرداختند.

تیم تحقیق ژن های حدود ۱۰۰۰ فرد مبتلا به ملانوما و ۸۰۰ فرد فاقد سرطان پوست را مورد بررسی قرار دادند. میانگین سنی شرکت کنندگان ۵۹ سال و تعداد زنان و مردان حاضر در مطالعه تقریبا یکسان بود.

پژوهشگران دریافتند۴۷ درصد افراد مبتلا به ملانوما بیش از ۱۲ بار در زندگی شان دچار آفتاب سوختگی شده بودند و در ۳۱ درصد دیگر، قرارگیری در معرض نور خورشید علت اصلی بروز بیماری بود.

با این حال محققان دریافتند ۴۱ درصد بیماران مبتلا به ملانوما در مقایسه با ۲۹ درصد دیگر، دارای دو یا چند گونه ژن هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha