سلامت نیوز: دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی بازتاب نسل‌کشی در رواندا 7 آوریل 2016 برابربا 19 فروردین ماه جاری همه حکومت‌ها، قوه قضایه، و جامعه مدنی را فراخواند تاعلیه  نفرت‌پراکنی و کسانی ایستادگی کنند که تفرقه و خشونت را برمی‌انگیزند.
 
به گزارش سلامت نیوز متن کامل پیام بان کی مون به شرح زیر است:
 
بیش از 800 هزار نفر در سراسر رواندا به گونه‌ای نظام‌مند در 1994 به قتل رسیدند. اکثریت عمده آنان "توتسی" بودند، اما  هوتو‌ها و توا‌ها میانه رو همچنین سایرین هدف گرفته شدند. در این روز، یاد آنانی را گرامی می‌داریم که جان خود را در نسل‌کشی از دست دادند و اراده خود برای جلوگیری از وقوع چنین فجایعی را در هر کجای جهان تجدید می‌کنیم.


همه ما باید از شجاعت بازماندگان الهام بگیریم که نشان دادند آشتی حتی پس از چنین فاجعه‌ای ممکن است. در حالی که منطقه دریاچه‌های بزرگ همچنان با تهدید صلح و امنیت روبه‌رو است، ضرورت التیام و بازسازی به قوت خود باقی می‌ماند.


گرامی‌داشت قربانیان نسل‌کشی در رواندا همچنین به معنای تلاش برای عدالت و پاسخ‌گویی است. اینجانب به دولت‌های عضو سازمان ملل متحد در منطقه و فراتر از آن توصیه می کنم به تلاش‌های خود برای دستگیری و تحویل بقیه فراری‌ها و پایان بخشیدن به بی کیفرمانی ادامه دهند. اذعان به مسئوولیت مشترک و تعهد بر اقدام مشترک برای حمایت از آنانی که در خطر هستند، بهترین راه برای تضمین این امر خواهد بود که نسل‌کشی و سایر نقض‌های آشکار حقوق بشر و حقوق بین‌الملل هرگز اتفاق نخواهد افتاد.


نسل‌کشی به تنهایی یک رخداد نیست. نسل‌کشی فرایندی است که نیازمند زمان و آمادگی است. تاریخ، پی در پی نشان داده است که هیچ بخشی از جهان مصون نیست.

یکی از علامت‌های هشداردهنده کلیدی، اشاعه نفرت‌پراکنی در گفتمان عمومی و رسانه‌ها است که اجتماعات مشخصی را هدف قرار می‌دهد.
در سال جاری میلادی، روز جهانی بازتاب نسل‌کشی در رواندا ذیل موضوع "پیکار با ایدئولوژی نسل‌کشی" گرامی داشته می‌شود. لازم است حکومت‌ها، قوه قضایه، و جامعه مدنی علیه  نفرت‌پراکنی و کسانی ایستادگی کنند که تفرقه و خشونت را برمی‌انگیزند. برای بنیان نهادن جوامع صلح‌آمیز و عادل باید، در برگرفتن همگان،  گفتگو، و حاکمیت قانون را ارتقا دهیم.


تاریخ رواندا درسی اساسی به ما می‌دهد. در همان هنگام که ظرفیت برای ژرف‌ترین پلیدی‌ها در اختیار تمامی جوامع است، آن‌ها همچنین از ویژگی‌های درک، بلندنظری، و آشتی برخوردار هستند. بیایید برای کمک به ایجاد زندگی سرشار از کرامت و امنیت برای همه، این مشخصه‌های بشریت مشترک خود را پرورش دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha