شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷
کد خبر: 179518

دیابت عامل یک میلیون 500 هزار مرگ در سال

سلامت نیوز: دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت، 7 آوریل 2016 برابر با 19 فروردین ماه جاری گفت با وجود آنکه  ابزارهای پیشگیری و درمان دیابت وجود دارد، این بیماری سالانه  موجب حدود 1 میلیون 500 هزارمرگ می­شود.
 
به گزارش سلامت نیوز متن کامل پیام بان کی مون به شرح زیر است:
 
دیابت بیماری دیرینه ­ای است که تلفات فزاینده­ای را در دنیای امروزی می­گیرد. تعداد 108 میلیون بزرگسال در 1980با دیابت زندگی می­کردند. این تعداد به 422 میلیون یعنی 8.5 درصد بزرگسالان در 2014 افزایش یافت که نمایانگر رشدی جهانی در عوامل خطر مانند اضافه وزن یا چاقی است. با وجود آنکه ما ابزارهای پیشگیری و درمان دیابت را داریم، این بیماری در حال حاضر موجب حدود 1 میلیون 500 هزارمرگ در سال می­شود. قند خون بالا باعث2 میلیون 200 هزارمرگ بیشتر می­شود.


سازمان جهانی بهداشت امسال اولین گزارش جهانی دیابت را منتشر و با ترسیم مقیاس مشکل، راه­هایی را برای تغییر روندهای موجود پیشنهاد کرده­است. بار بیماری دیابت در داخل و مابین کشورها به طور برابر تقسیم نمی­شود. مردم کشورهای با درآمد پایین و متوسط، به شکل نامتناسبی تحت تاثیر هستند، اما هرکجا که فقر را بیابیم، بیماری و مرگ زودرس را نیز می­یابیم.


دیابت از طریق هزینه­های درمانی افزایش یافته و حقوق از دست رفته، نظام سلامت  و اقتصاد کشورها را تحت تاثیر قرار می­دهد. رهبران جهان در 2011 پذیرفتند که بیماری­های غیرمسری از جمله دیابت، چالش عمده­ای در برابر دستیابی به توسعه پایدار است. دولت­ها سال گذشته آرمان­های توسعه پایدار را اتخاذ کردند که شامل هدف کاهش مرگ زودرس ناشی از بیماری های غیرمسری تا یک سوم است.


ما می­توانیم از طریق ترویج و اتخاذ شیوه­های سالم­تر زندگی خصوصا در میان جوانان، گسترش و تاثیر دیابت را محدود کنیم. این امر شامل مصرف غذاهای  بهتر و فعالیت فیزیکی است. همچنین باید تشخیص دیابت و دسترسی به داروهایی مانند انسولین را بهبود بخشیم. دولت­ها، ارائه دهندگان مراقبت­های بهداشتی، افراد دارای دیابت، جامعه مدنی، تولید کنندگان غذا، تولید کنندگان و توزیع کنندگان دارو و فن آوری همگی باید در تغییر وضعیت موجود مشارکت کنند.


در روز جهانی بهداشت، اجازه دهید همگی متعهد شویم تا با همکاری یکدیگر رشد دیابت را متوقف کنیم و زندگی کسانی را بهبود بخشیم که با این بیماری خطرناک اما قابل پیشگیری و درمان زندگی می­کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha