مدیرکل امور اجرایی ستاد مبارزه با مواد مخدر، روند مصرف کراک را در کشور در حال افزایش دانست و گفت: هم اکنون تریاک بیشتر از سایر مواد مخدر مصرف می شود.

محمد مسعود زاهدیان عصر شنبه در حاشیه همایش منطقه ای مقابله با عرضه و صدور مواد مخدر و در جمع خبرنگاران رسانه های جمعی اظهار داشت: در حال حاضر مصرف تریاک در کشور رتبه اول را در بین انواع مخدرها دارد اما روند افزایش مصرف کراک نیز همچنان ادامه دارد و این ماده مخدر نیز هم اکنون رتبه دوم مصرف را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: با توجه به ورود مخدرهای صنعتی به بازار و تبلیغات سو که در مورد آنها وجود دارد باعث شده است تا میزان رغبت به مصرف آنها در بین جوانان افزایش یابد که باید در این حوزه علاوه بر اقدامات پلیس و دستگاه های دولتی مشارکت و همکاری خانواده ها و آگاهی آنها از عواقب مصرف این نوع مخدرها را افزایش داد.

مدیرکل امور اجرایی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: براساس آخرین تحقیقات و آمارگیری که از سوی یکی از مراکز علمی کشور صورت گرفته است هم اکنون میانگین سن اعتیاد در کشور به 25 سال کاهش پیدا کرده است که البته باید توجه داشت که میانگین سن معتادین در کشور متفاوت است و در بعضی از مناطق حتی به زیر 20 سال نیز رسیده است.

زاهدیان به آمار معتادین در کشور اشاره و عنوان کرد: بر اساس آخرین آمار صورت گرفته در کشور یک میلیون و 160 هزار نفر معتاد در سراسر کشور وجود دارند که با احتساب افرادی که به صورت موردی و غیرحرفه ای این عمل را انجام می دهند آمار معتادین در کشور به بیش از دو میلیون نفر می رسد.

وی همچنین با اشاره به زمان دسترسی افراد معتاد به انواع مواد مخدر و در پاسخ به این سئوال که آیا میانگین دسترسی افراد در مدت زمان کمتر از 15 دقیقه به مواد مخدر صحت دارد یا خیر، افزود: البته زمان مشخص شده و ثابتی در میان نیست اما با توجه به اقدامات پلیس در خصوص برخورد با توزیع کننده های مواد مخدر این زمان افزایش پیدا کرده است.

مدیر کل امور اجرایی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور بیان داشت: برای افزایش مدت زمان دسترسی افراد به انواع مواد مخدر در سال جاری پلیس موظف شده است که در 10 کلانشهر کشور و بر اساس نیاز در سایر مناطق طرح امنیت اجتماعی و جمع آوری دستفروشان و خرده فروشان مواد مخدر را اجرا کند که خوشبختانه تاکنون نیز در این بخش اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است.

زاهدیان همچنین با اشاره به کشف بیش از 727 تن انواع مواد مخدر در سال گذشته خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام سازمان ملل متحد کشور ایران یکی از کشورهای برتر جهان در زمینه میزان کشفیات به شمار می رود که البته با توجه به وجود سونامی تولید انواع مواد مخدر در کشور همسایه افغانستان، ما باید تلاش بیشتری در این حوزه داشته باشیم.

وی به افزایش مصرف مواد مخدر صنعتی و قرص های روانگردان در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه به دلیل تبلیغات و سوء استفاده شبکه های ماهواره ای میزان مصرف انواع مخدرهای صنعتی در کشور در حال فزونی است که البته استقبال از آنها در بین جوانان بیش از سایر اقشار است.

مدیر کل امور اجرایی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور ادامه داد: در راستای مقابله با این پدید جدید مهمترین اقدام هوشیاری و افزایش آگاهی خانواده ها برای مراقبت از فرزندان خود است که رسانه های جمعی در این خصوص می توانند نقش اصلی را بر عهده داشته باشند.

زاهدیان خاطرنشان کرد: در شش ماهه اول سال جاری بیش از 596 کیلوگرم شیشه در کشور کشف شده است که در مقایسه با شش ماهه اول سال 87 بیش از 400 درصد رشد داشته و این آمار نگران کننده و نیازمند بررسی و توجه بیشتری است.

وی گفت: برای ساماندهی و مبارزه با مواد مخدر در کشور نمی توان نسخه ای هماهنگ پیچید و باید با افزایش تعامل و همکاری مردم و همچنین استفاده از توان رسانه های جمعی، سطح تقاضا را کاهش داد چرا که با توجه به وجود کشور افغانستان بحث عرضه در کشور مطرح است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha