وزیر بهداشت با بیان این كه ممكن است حداكثر پنج تا هشت درصد حجاج حج تمتع به آنفلوانزای نوع آ مبتلا شوند، توصیه كرد كه حجاج پس از بازگشت از حج به عنوان قرنطینه به مدت یك هفته در منازل خود بمانند.

دكتر مرضیه وحید دستجردی در حاشیه بازدید از نمایشگاه فن‌آوری نانو، در رابطه با اخباری مبنی بر ابتلای حدود 80 درصد حجاج ایرانی به آنفلوانزای نوع آ پس از بازگشت از حج، گفت: ممكن است طی دو سال حدود یك سوم مردم دنیا به این نوع آنفلوانزا مبتلا شوند، اما طی ایام حج حداكثر 5 تا هشت درصد حجاج به این بیماری مبتلا می‌شوند. همچنین در رابطه با آمار اعلام شده مبنی بر ابتلای 80 درصد حجاج باید گفت كه ممكن است 80 درصد حجاج به آنفلوانزای معمولی مبتلا شوند، اما قطعا آمار آنفلوانزای آ كمتر است.

وی گفت: آنفلوانزای نوع آ خطرناك و كشنده نیست و ممكن است درصد كمی از مبتلایان به این بیماری نیاز به بستری داشته باشند. در مجموع مركز پزشكی حج هلال احمر در این زمینه آمادگی كامل داشته و مراقبت و پرستاری لازم از حجاج به عمل می‌آید.

وزیر بهداشت ادامه داد: نگرانی ما مربوط به زمانی است كه حجاج از سفر حج باز می‌گردند و در این میان ممكن است تعدادی به این بیماری مبتلا باشند و در تعدادی هم علایم ظاهر نشده باشد، بنابراین لازم است كه مردم در یك هفته اول به هیچ عنوان به دیدن حجاج نروند.

وزیر بهداشت با تاكید بر این كه واكسن آنفلوآنزای فصلی در پیشگیری از بروز آنفلوآنزای «آ» تاثیری ندارد، در رابطه با اخباری مبنی بر كمیاب شدن واكسن آنفلوآنزای فصلی در كشور، گفت: واكسن آنفلوآنزای فصلی با كم و كسری‌هایی مواجه بود و با هماهنگی انجام شده با شركت‌های وارد كننده و قرارداد با شركت‌های معتبر سازنده این واكسن، در حال حاضر در بازار موجود است و مشكلی در این زمینه وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، دكتر دستجردی با تاكید بر این كه به منظور پیشگیری از بروز موارد جدید آنفلوآنزای A مردم نباید بازدیدی از حجاج بازگشته از سفر حج داشته باشند، گفت: چرا كه قدرت سرایت آنفلوآنزا بسیار زیاد است و تجربه سفرهای حج عمره نشان داده كه حجاج مبتلا به آنفلوآنزا A حدود 25 درصد بازدیدكنندگان خود را مبتلا كرده‌اند. در مجموع هر فرد مبتلا به آنفلوآنزای «آ» 2/1 درصد افراد دیگر را نیز مبتلا می‌كند.

وی ادامه داد: بنابراین برای آن كه پس از ایام حج تمتع جمعیت زیادی به این بیماری مبتلا نشوند لازم است كه به مدت یك هفته هیچ كس به بازدید حجاج نرود و دیده بوسی با آنها نداشته باشند.

وزیر بهداشت با اشاره به انجام اقدامات خرید واكسن آنفلوآنزا «آ» به میزان 20 میلیارد تومان، گفت: بر این اساس تا حدود یك ماه آینده برای دو میلیون نفر واكسن آنفلوآنزای A وارد كشور می‌شود كه این میزان واكسن برای افراد آسیب پذیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وزیر بهداشت در پایان در رابطه با اقدامات انجام شده در زمینه پارازیت‌های ماهواره‌ای، گفت: وزارت بهداشت و وزارت ارتباطات جلساتی را در این زمینه تشكیل داده و به این منظور كارگروه‌هایی تشكیل شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha