رئیس مركز سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی از اجرای برنامه كشوری كودك سالم از شهریور امسال و آغاز اجرای برنامه مراقبت از نوزادان نارس در منزل با حضور ماما یا پرستار در خانه خبر داد.

ماماها از نوزادان نارس در خانه مراقبت می‌كنند/اجرای برنامه كودك سالم از شهریور

سلامت نیوز: رئیس مركز سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی از اجرای برنامه كشوری كودك سالم از شهریور امسال و آغاز اجرای برنامه مراقبت از نوزادان نارس در منزل با حضور ماما یا پرستار در خانه خبر داد.
[

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،محمد اسماعیل مطلق روز شنبه در حاشیه همایش تكامل نوزادان در هتل اوین تهران افزود: بر اساس سیاست های جمعیتی كشور ابلاغی مقام معظم رهبری، باید میزان باروری در كشور از حدود 1.8 كنونی به 2.1 یعنی نرخ جانشینی افزایش یابد و كاهش موارد مرگ نوزادی یكی از برنامه های راهبردی وزارت بهداشت است كه اجرا می شود.


وی ادامه داد: سال 94 در مجموع یك میلیون و 580 هزار نوزاد در كشور متولد شدند كه یك درصد آنها نارس و كم وزن هستند و نیاز به مراقبت های وی‍‍‍‍ژه دارند.
رئیس مركز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت گفت: میزان موارد مرگ نوزاد از حدود 145 در هزار تولد زنده اكنون به 9.5 رسیده و باید تا پنج سال آینده به هفت درصد و تا 15 سال آینده به نزدیك صفر(به جز موارد غیر قابل اجتناب) برسد.

** برنامه مراقبت نوزادان نارس در منزل
مطلق افزود: برای رسیدن به این هدف، بسته های خدمتی متعددی تدوین شده كه یكی از آنها، اجرای خدمات مراقبتی از نوزادان در منزل است. این بسته خدمتی از امسال در استان اصفهان آغاز می شود و پس از طی دوره آزمایشی، سال آینده در كل كشور اجرا خواهد شد.
وی گفت: این برنامه با حضور پرستاران و ماماهایی كه در فرآیند زایمان نوزاد نارس نقش داشته اند، اجرا می شود،‌ این افراد بصورت منظم به خانه این نوزادان مراجعه می‌كنند و وضعیت سلامت نوزاد را از نظر تنفس، رشد وزنی، دفع، شیر خوردن، واكسن، تیروئید و ... كنترل می كنند و اگر لازم باشد نوزاد را به پزشك ارجاع می دهند.

** جزئیات برنامه كودك سالم
رئیس مركز سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت افزود: یكی دیگر از وظایف وزارت بهداشت برای كمك به رشد جمعیت سالم و كاهش مرگ و میر در مسیر سیاست های كلان جمعیتی این است كه تكامل جسمی، روانی، گفتاری و كرداری نوزدان، كودكان، نوجوانان و جوانان را رصد كنیم تا در شرایط سالم انجام شود.


مطلق گفت: كودكان باید سیر تكامل سالم را در حوزه سلامت جسم، روان، سلامت اجتماعی و معنوی طی تا بتوانند در آینده ازدواج كنند و فرزندآوری داشته باشند و برای تحقق این هدف، بسته‌های خدمتی مشخصی تدوین شده و اجرا می‌شود.
وی افزود: این بسته خدمتی با عنوان بسته خدمتی «كودك سالم» از شهریور امسال در سراسر كشور در تمام بیمارستان های شهری،‌ مراكز جامع سلامت حاشیه شهرها،‌ در خانه های بهداشت روستایی و مراكز بهداشتی - درمانی شهرهای كوچك اجرا می‌شود.

** مراقبان كودكان به خانه‌ها مراجعه می‌كنند
رئیس مركز سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت ادامه داد: تفاوت این برنامه با برنامه‌های قبلی وزارت بهداشت این است كه بصورت فعال اجرا می شود، یعنی اگر والدین نوزدان و كودكان خود را به مراكز بهداشتی - درمانی نیاوردند، ماموران وزارت بهداشت به در خانه آنها می روند و وضعیت سلامت آنها را كنترل می‌كنند.
بر اساس تعریف وزارت بهداشت، از شروع سه ماهگی تا پنجسالگی دوره كودكی محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha