مصرف زیاد آجیل می تواند بر کارکرد کبد تاثیر منفی داشته، کبد را تنبل و باعث اختلال در عملکرد آن شود.

مصرف زیاد آجیل، باعث اختلال در عملكرد کبد می‌شود

دکتر کیومرث دانشور فوق تخصص تغذیه در گفت وگو با ایسنا با بیان این مطلب برعدم پرخوری در ایام نوروز تاکید کرد و گفت: آجیل از طریق تاثیر برکارکرد کبد باعث لاغری بدخیم در افراد می شود، از طرف دیگر مصرف شیرینی جات نیز باعث چاقی فرد، اضافه وزن، افزایش چربی وکاهش کالری در بدن شده و بر سلامت جسم تاثیر بسیار منفی می گذارد.

دانشور بهترین آجیل مصرفی را آجیل سویا( با طعم سرکه یا بدون طعم) عنوان کرد.

وی با اشاره به میان وعده های غذایی در ایام نوروز، بهترین میان وعده ها را بیسکویتهای کم شیرینی همراه با چای کمرنگ و شیرکم چرب(بدون اضافه کردن شکر) ذکر کرد.

دانشور گفت: بهتراست در این ایام افراد بعد از خوردن غذا از دسرهای شیرین( که در هضم غذا موثرند) استفاده کنند، البته انتخاب نوع دسر شیرین نیز خیلی مهم است و بهترین دسر شیرین می تواند مخلوط ماست و خرما باشد که بسیار خوشمزه است ودر هضم غذا نیز موثر می باشد.

این فوق تخصص تغذیه در ادامه اظهار داشت: در سفرهای نوروزی توصیه می کنیم به هیج عنوان افراد از غذای رستورانهای بین راهی استفاده نکنند، زیرا می تواند ناقل انواع و اقسام میکروبها و ویروسها باشد و به سلامت افراد ضرر برساند.

وی تاکید کرد: افراد باید در نظر داشته باشند امکان انتقال هپاتیت در غذای این رستورانها وجود دارد، پس بهتر است در سفرهای نوروزی خود خانواده ها غذای خانگی را با رعایت موازین بهداشتی استفاده کنند.

وی با اشاره به این که نمک، سم سفید خوانده می شود از افراد خصوصا بیماران خواست تا به مقدار مصرف نمک و نوع چربی مورد استفاده در غذا، دراین ایام دقت كنند.

دانشور گفت: مصرف نمک باعث ایجاد فشار خون و ناراحتیهای قلبی و عروقی و البته باعث کمبود آب در بدن می شود و روغن نیز هرچه کیفیت آن پایین تر باشد هضم و جذب را با مشکل مواجه كرده و باعث تضعیف سیستم گردش خون می شود و بر قلب، ریه و سیستم کبدی فشار بسیاری وارد می آورد. بنابراین به افراد خصوصا بیماران نه تنها در ایام نوروز بلکه در تمام سال توصیه می شود که به مصرف این دو ماده توجه کافی داشته باشند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha