نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از اینکه ۱۵ درصد کالاهای سلامت محور تقلبی و قاچاق است، تصریح کرد: اگرچه توان مقابله و کنترل قاچاق در کشور وجود دارد ولی متاسفانه مسئولان در این خصوص کوتاهی می‌کنند.

۱۵درصد کالاهای سلامت محور تقلبی و قاچاق است

سلامت نیوز: نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از اینکه ۱۵ درصد کالاهای سلامت محور تقلبی و قاچاق است، تصریح کرد: اگرچه توان مقابله و کنترل قاچاق در کشور وجود دارد ولی متاسفانه مسئولان در این خصوص کوتاهی می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز، عبدالرحمان رستمیان در گفت و گو با خانه ملت، در واکنش به اظهارات رییس سازمان غذا و دارو مبنی بر اینکه امسال طرح ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت فرآورده های سلامت در مورد تمامی کالاهای سلامت محور اجرایی خواهد شد، گفت: هر چند اجرایی شدن این طرح در شناسایی کالاهای قاچاق حوزه سلامت موثر است ولی برای کسب نتیجه بهتر باید بر اساس فاکتورهایی مانند اولویت و اهمیت کالا به سوی عملیاتی شدن آن گام برداریم چرا که تحقق این طرح در یک مقطع زمانی اندک برای تمامی کالاهای سلامت محور امکان پذیر نیست.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، اجرایی شدن طرح ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت فرآوردهای سلامت را در جلوگیری از عرضه کالاهای قاچاق سلامت محور موثر خواند وافزود: در این طرح کنترل اصالت کالا، محتویات، اسناد، تولیدکنندگان، فروشندگان، شرکت های پخش و سازمان های توزیع کننده کالا در کوتاه ترین زمان امکانپذیر شده به طوریکه می توان به راحتی به قاچاق، تقلبی و جعلی بودن یا عدم وجود اصالت کالا پی برد و با متخلفان برخورد کرد.

وی بر ضرورت برنامه ریزی منسجم و منظم برای بهتر اجرایی شدن طرح ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت فرآورده های سلامت تاکید کرد و ادامه داد: برای اجرای طرح مذکور نباید فقط به شعار اکتفا کرد بلکه باید با همت تمامی دستگاه ها به سوی رفع نواقص و ایرادهای آن گام برداشت و بعد آن را در مورد تمامی کالاهای سلامت محور اجرایی کنیم؛  البته  اجرایی شدن بهتر این طرح مستلزم اقدام و عمل جدی مسئولان در زمان مشخص است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، عملکرد وزارت بهداشت را در راستای کنترل اصالت داروها و نشان دار کردن آنها مثبت ارزیابی کرد و یادآور شد: البته وزارت بهداشت در اقدامی موثر به صورت پایلوت طرح ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت فرآورده های سلامت را در مورد برخی داروها به کار برد و با نشان دار کردن آنها گامی موثر در شناسایی داروهای قاچاق برداشت؛ امیدواریم در آینده ای نزدیک نیز شاهد نشان دار کردن تمامی کالاهای سلامت محور نیز باشیم.


لزوم شناسنامه دار کردن کالاهای سلامت محور داخلی و وارداتی

رستمیان بر لزوم شناسنامه دار کردن تمامی کالاهای سلامت محور داخلی و وارداتی تاکیدکرد و گفت: در برخی از کشورهای دنیا هیچ فروشنده و داروخانه ای جرات عرضه حتی یک کالای قاچاق را ندارد در حالی که در کشور ما این کار به سهولت انجام می شود  و حتی 15 درصد کالاهای سلامت محور تقلبی و قاچاق است.

نایب رییس کمیسیون بهداشت ودرمان در مجلس نهم، با بیان اینکه اقدامات بازدارنده و برخورد با قاچاق کالا در حوزه سلامت باید شدیدتر از مقابله با قاچاق دیگر کالاها باشد، تصریح کرد: باید حساسیت ویژه در مسئولان ذی ربط برای تاکید بر اصل بودن کالاهای سلامت محور به وجود آید و نهادهای نظارتی و حاکمیتی نیز کارشان را با دقت و وسواس بیشتری انجام دهند؛ البته فرهنگ سازی و اطلاع رسانی نیز از طریق رسانه باید به خوبی انجام شود.

وی با بیان اینکه مقابله با پدیده قاچاق کالاهای سلامت محور باید با هدف توقف رشد و کاهش پدیده قاچاق باشد، یادآور شد: با وجودی که توان مقابله با قاچاق در کشور وجود دارد ولی متاسفانه مسئولان امر در این خصوص کوتاهی می‌کنند در حالی که همدلی و همراهی مسئولان در مقابله با پدیده قاچاق و رفع ریشه ای آن امری ضروری و لازم است.

 

انتقاد از غفلت وزرات صنعت، معدن و تجارت در مورد ورود و عرضه کالاهای قاچاق حوزه سلامت

رستمیان از غفلت و کوتاهی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد ورود و عرضه کالاهای قاچاق حوزه سلامت انتقاد کرد وافزود: همواره گلایه مندی مجلس نسبت به این پدیده وجود دارد و حتی سایر وزارتخانه ها نیز معتقد هستند که توان کنترل قاچاق در کشور وجود دارد  ولی همت و تلاش کافی در مسئولان وجود ندارد؛ البته وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی در این زمینه کوتاهی کرده در حالی که اگر به این مقوله به صورت جدی ورود می کرد در حال حاضر شاهد ورود قاچاق کالاهای سلامت محور به کشور نبودیم.

 

نمره عملکرد سازمان‌ها در سال گذشته در مقابله با قاچاق کالا منفی و بسیار ضعیف است

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس نهم، با بیان اینکه نمره عملکرد سازمان ها در سال گذشته در مقابله با قاچاق کالا به طور قطع منفی و بسیار ضعیف است، تصریح کرد:  وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال جاری باید با همکاری و تعاون از عرضه و ورود کالاهای قاچاق جلوگیری کنند؛ البته برای جلوگیری از عرضه کالاهای تقلبی بهتر است همه وزارتخانه ها و دستگاه ها در این زمینه ورود کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با یادآوری تشکیل کانونی با عنوان هم اندیشی شهید مدرس در مجلس، گفت: در طی یک سال گذشته دو جلسه با وزیر کشور و مسئولان امر داشتیم که در خصوص مباحث قاچاق و بحث های مالی – اداری موضوعاتی مطرح شد که تا حدودی موثر بود؛ امیدواریم نمایندگان در مجلس دهم، این کانون که اهداف تشکیل آن پیگیری و مقابله جدی با قاچاق، روشنگری در خصوص سیاست های مالیاتی بود را همچنان حفظ نمایند.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، برپایی سامانه شکایات مردمی را نتیجه تلاش های اعضای کانون هم اندیشی مدرس مجلس برشمرد و افزود: بر اساس این سامانه مجلس شکایات شهروندان را دسته بندی و در اختیار کمیسیون های مربوطه قرار می دهد تا پیگیری لازم از طریق وزارتخانه ها و نهادهای اجرایی مربوطه انجام شود.


70 درصد مواد آرایشی و بهداشتی در کشور قاچاق هستند

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 70 درصد مواد آرایشی و بهداشتی از طریق قاچاق وارد کشور می شود، افزود: برای مقابله جدی با مقوله قاچاق باید اراده جدی در تمامی سازمان ها ومسئولان بوجود بیاید.

لازم به ذکر است؛ رسول دیناروند، رییس سازمان غذا و دارو طی روزهای اخیر گفت: امسال طرح ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت فرآوردهای سلامت در راستای سیاست‌های کلان سلامت و اقتصاد مقاومتی در مورد تمام کالاهای سلامت محور اجرایی خواهد شد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha