دانشمندان دانشگاه کلرالدو با کمک نمونه برداری از بخشهای مختلف بدن انسان در حال تکمیل نقشه ای از موقعیت قرارگیری باکتریهایی هستند که بدن انسان زیستگاه همیشگی آنها به شمار می رود.

گروهی از محققان دانشگاه کلرادو طی مطالعه ای جالب توجه مقادیر غیر قابل باوری از گروه های باکتریایی را مشاهده کردند که بر روی بدن انسانها در حال زندگی بوده و نوع آنها از انسانی به انسان دیگر متفاوت است. برخی از این باکتریها در واقع به حفظ سلامت انسان کمک کرده و نقش اساسی در عملکرد فیزیولوژیکی بدن به عهده دارند.

این محققان بر این باورند با پیشرفت چنین مطالعاتی به زودی می توان نواحی در بدن انسان کشف کرد که با پیوند زدن میکروبهایی ویژه به آن منطقه سلامت انسان را تضمین کرد. این مطالعات بر اساس تحلیل باکتری هایی که بر روی 27 بخش از بدن 51 داوطلب مجزا وجود داشته اند انجام گرفته است. مطالعات نشان داد این باکتری ها نه تنها از انسان به انسان متفاوتند بلکه از بخشی از بدن تا بخشی از بدن یک فرد نیز با یک دیگر تفاوت دارند.

مناطقی از بدن انسان که گروه های باکتریایی آن در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته اند پیشانی، زیر بغل، موی سر، مجرای گوش، ساعد، کف دست، انگشت اشاره، زانو، کف پا، و دهان و ... بوده اند و هدف از این بررسی یافتن شرایط استاندارد بدنی برای یک انسان سالم عنوان شده است.

به گفته دانشمندان در بدن یک انسان در حدود 100 تریلیون باکتری در حال زندگی است و اینگونه به نظر می رسد این حجم غیر قابل باور باکتری ها نقشی کلیدی در شکل گیری عملکردهای فیزیولوژیکی از جمله شکل گیری سیستم ایمنی بدن، هضم غذا و تولید آنتی بادی ها به عهده دارند.

نمونه های به دست آمده از داوطلبان طی دوره ای سه ماهه توسط فناوری های رایانه ای و توالی ژنتیکی مورد مطالعه قرار گرفته و بر اساس نتایج آن نقشه ای از باکتری هایی که در هر یک از مناطق بدن انسان زندگی می کنند به وجود آمده است. تفاوت گونه باکتری ها در یک بخش از بدن به اندازه ای بوده است که باکتری های شناسایی شده در هر بار نمونه برداری از یکی از بخشهای بدن با دفعه قبل متفاوت بوده اند.

کمترین تفاوت گونه باکتریها در کف پا و زیر بغل بوده است زیرا این مناطق بیشتر اوقات در تاریکی به سر می برند و مناطقی که بر روی سر داوطلب قرار دارند تحت تاثیر یک نوع خاص از باکتری ها قرار دارند. سئوالی که در این مرحله برای دانشمندان به وجود می آید این است که چرا بدن یک انسان سالم باید زیستگاه این حجم وسیع از باکتری ها باشد؟

بر اساس گزارش بی بی سی، تعداد گونه های شناسایی شده در این تحقیق در حدود 4 هزار و 200 گونه اعلام شده است که تنها 5 گونه از آنها در 51 داوطلب مورد مطالعه مشترک بوده اند. به گفته محققان درک درست از تنوع اجتماعات میکروبی بدن انسان می تواند در انجام دقیق تر مطالعات پزشکی و در نهایت بر مطالعه بر روی نشانه های زیستی ژنتیکی بیماریها موثر واقع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha