رییس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به کاهش بسیار شیوع گواتر در جامعه در پی اجرای طرح «ید دار کردن نمک خوراکی»، گفت: مهمترین مسئله ادامه مراقبت و کنترل این بیماری، توزیع مناسب نمک ید دار در کشور است و اگر در نظارت اجرای این برنامه کوتاهی شود دوباره با گسترش و شیوع مجدد این بیماری مواجه می شویم.

دکتر فریدون عزیزی در گفت‌وگو باایسنا، ادامه داد: برخی کشورهای آسیای میانه و حتی استرالیا با غفلت از اجرای مناسب این برنامه دچار آسیب مذکور شدند.

وی با بیان اینکه شیوع گواتر هنوز در میان بزرگسالان بیش از دانش آموزان است و به خصوص در برخی مناطق کوهستانی کشور با شیوع بیشتر این بیماری مواجه هستیم؛ گفت: اکنون حدود 5 درصد نسل جدید کشور به بزرگی غده تیروئید و گواتر مبتلا هستند ( از هر 20 نفر یک نفر) و البته شیوع آن در خانم ها بیشتر( بین 4 تا 8 درصد) و در مردان کمتر(بین 2 تا 4 درصد) است.

دکتر عزیزی در ادامه با بیان اینکه گواتر تا حدود 20 سال پیش مهم ترین بیماری غدد در ایران بود، گفت: در آن زمان حدود 56 درصد دانش آموزان کشور دچار گواتر بودند اما با اجرای طرح ید دار کردن نمک خوراکی شیوع این بیماری کاهش یافت تا امروز که شیوع کشوری این بیماری به کمتر از 10 درصد در افراد بالغ رسیده و در بین دانش آموزان کمتر از 5 درصد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha