یکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 17964

توجه به تغییر رنگ لثه‌ها مهمترین راه برای افراد در تشخیص بیماری‌های لثه به خصوص عفونت می باشد بنابراین باید هر گونه تغییر غیر عادی در لثه ها را جدی تلقی کرد.

عضو هیات مدیره انجمن پرودنتیست‌های ایران در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا - واحد علوم پزشکی ایران، گفت: لثه سالم به لثه‌ای گفته می شود که به لحاظ جنسی سفت بوده، به رنگ صورتی روشن ، نمایی پوست مانند و متخلخل دارد.

وی ادامه داد : ممکن است براثر مسواک زدن نادرست و جمع شدن جرم ، میکروب و باکتری ها در لثه رنگ آن از صورتی به قرمز گراید، البته در بعضی افراد رنگ لثه ها کمی تیره تر و برخی نیز به قهوه ای می زند که اگر رنگ آن در سراسر دهان یکنواخت باشد، طبیعی بوده و نمی توان آن را لثه بیمار یا عفونی تلقی کرد.

به گفته این متخصص پروتزهای دندانی، اغلب بیماری های لثه از نواحی شروع دندان ها و نزدیک به لثه آغاز می گردد بنابراین تغییر رنگ غیرطبیعی یا خونریزی های پی در پی هنگام مسواک زدن به خصوص در این نواحی می تواند نشان دهنده لثه خراب باشد. همچنین لثه های آسیب دیده یا بیمار التهاب یافته با مسواک زدن درد می گیرند و به محرک های خاصی چون قهوه و چای عکس العمل نشان داده ، عقب نشینی کرده و تحلیل می روند.

دكتر دشتی اظهار كرد: وقتی عفونت لثه ایجاد شود با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن هم قابل بازگشت نیست و نیاز به جراحی دارد تا حالت عفونی آن از بین رود که با انجام جراحی نیز عوارضی چون بلند تر شدن دندان ها و قرار گرفتن ریشه دندان در معرض محیط دهان ایجاد می گردد و همین امر سبب حساس تر شدن لثه ها و دندان نسبت به سرما و گرما می شود و محیط دهان نیز بیشتر آمادگی جذب باکتری را پیدا می کند.

بنابراین باید رعایت بهداشت دهان دو چندان شده و با مشورت پزشک از خمیردندان ضد حساسیت استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha