با پایان یافتن فصل زمستان و شروع بارش های ناگهانی و سیل آسا در کشور شاهد آلودگی بیش از پیش آب های آشامیدنی هستیم. استان های جنوبی بیشتر دچار این معضل هستند هرچند به گفته کارشناسان اب های آلوده فقط به معنای گل‌آلود بودن آن نیست و به طور مثال آب‌ در استان تهران حتی بیشتر از استان خوزستان که سال ها درگیر معضل آلودگی آب است، خطرآفرین است. در اولین ماه از سال خورشیدی در فضای مجازی شاهد عکس ها و اعتراض ها نسب به آب های آلوده در شهر اهواز هستیم. شهری که در فصول دیگر آسمانش گرد و غبار دارد و در این فصل معضل آب در آن بیداد می‌کند.

مهاجرت سالانه 400 هزار نفر از مردم خوزستان به دلیل آلودگی آب

سلامت نیوز: با پایان یافتن فصل زمستان و شروع بارش های ناگهانی و سیل آسا در کشور شاهد آلودگی بیش از پیش آب های آشامیدنی هستیم. استان های جنوبی بیشتر دچار این معضل هستند هرچند به گفته کارشناسان اب های آلوده فقط به معنای گل‌آلود بودن آن نیست و به طور مثال آب‌ در استان تهران حتی بیشتر از استان خوزستان که سال ها درگیر معضل آلودگی آب است، خطرآفرین است. در اولین ماه از سال خورشیدی در فضای مجازی شاهد عکس ها و اعتراض ها نسب به آب های آلوده در شهر اهواز هستیم. شهری که در فصول دیگر آسمانش گرد و غبار دارد و در این فصل معضل آب در آن بیداد می‌کند.


اهواز تشنه است!
به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ابتکار نوشت: هرساله مسئولان برای حل معضلات محیط زیستی جمع می‌شوند، جلسه می‌گذارند، حرف می‌زنند، وعده می‌دهند، بازدید می‌کنند و سال به پایان می‌رسد و این فرآیند در سال بعد نیز تکرار می‌شود. حال در اولین ماه از شروع سال هستیم و بار دیگر خبرها و عکس‌هایی در فضاهای مجازی منتشر شده است که نشان از افزایش آلودگی آب آشامیدنی در لوله‌کشی خانه های برخی شهرهای استان خوزستان دارد . استان خوزستان با داشتن تعداد زیادی رودخانه که دارای آب شیرین است اکنون در وضعیت سختی قرار دارد. برخی مسئولان می‌گویند سد کم است! برخی می‌گویند سد زیاد است ولی در جای درست ساخته نشده و برخی کارشناسان نیز می‌گویند مدیریت سد ضعیف است که نتیجه آن آلودگی آب است. از وعده های رئیس جمهور سابق می توان به طرح بزرگ آبرسانی از کرخه اشاره کرد که تصویب و پس از دو سال اجرایی شد. این طرح که به منظور آبرسانی به 21 شهر و 1200 روستا در خوزستان صورت گرفته بود که پس از اجرا در سال 89 نیز همچنان مردم خوزستان با مشکل آب آشامیدنی مواجه بودند. گفتنی است این طرح به شهرهای اهواز ، آبادان ، خرمشهر ، شادگان ، شیبان ، ویس ، ملا ثانی ، اروند کنار ، دارخوین ، سوسنگرد ، هویزه ، حمیدیه ، بستان، رفیع، شوش، الوان ، الهایی ، شاوور، شیرین شهر، حرریاحی و روستاهای محدوده شهرها و مسیر خط انتقال آبرسانی کرد. عدم موفقیت در طرح‌های این چنینی و همچنین افزایش جمعیت و کافی نبودن تصفیه خانه‌های استاندارد هرساله مشکل آب آشامیدنی را برای مردم این استان رقم می‌زند. به طور مثال جمعیت اهواز که بیش از 1.5 میلیون نفر گزارش شده است متاسفانه تصفیه خانه‌های مناسب و استاندار ندارد و تعداد محدود آن پاسخگوی جمعیت کنونی این شهر نیست. این در حالی است که مصرف آب که به اصطلاح آشامیدنی است برای مردم علاوه بر هزینه هایی که شامل قبوض آب می شود هزینه های جبران ناپذیر سلامتی نیز به همراه دارد.


تایید وزیر بهداشت از وضعیت خوزستان
اولین روز اسفند ماه سال گذشته به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وضعیت بهداشت و درمان استان خوزستان، آن را ناکافی دانست. سید حسن هاشمی وضعیت بهداشتی دو سال و نیم گذشته در خوزستان را مورد بررسی قرارداد و گفته بود: شما به جاده‌ها، فاضلاب، هوا و خدمات این استان نگاه کنید، به نظر من خیلی عقب است. این استان به دلیل منابع خدادادی آن اعم از دریا، معادن و نفت و گاز و همچنین شرایط آب و هوایی و اقلیمی که دارد باید خدمات به صورت ویژه در آن دیده شود. این درحالیست که برای من به عنوان وزیر بهداشت راحت نیست که متخصصین را اینجا نگهدارم، باید از نظر امور رفاهی، امکاناتی را برای آنها فراهم کرد که ماندگار شوند؛ کاری که قبلا هم در خوزستان انجام می‌شده است. از این بابت می‌توانم بگویم در دوسال و نیم گذشته خیلی موفق نبوده‌ایم. هاشمی گفته بود: اگر من حوزه درمان را توسعه دهم، بدون اینکه مشکل "فاضلاب" این منطقه حل شود، هرسال گرفتار وبا و بیماری‌های آمیبی و میکروبی ناشی از آب‌های آلوده خواهیم بود. اگر فقط درمان را توسعه دهیم ولی صنایع فولاد و نفت و گاز این منطقه به ما کمک نکنند، طبیعی است که خیلی موفق نخواهیم بود. شنیدن چنین سخنانی از زبان وزیر بهداشت دولت یازدهم به خوبی نشان از وضعیت نامناسب آب آشامیدنی در استان خوزستان را دارد. هرچند این مشکل فقط به خوزستان منتهی نمی‌شود و استان های ایلام، کرمانشاه ، سیستان و بلوچستان نیز درگیر چنین مشکلی هستند.


سالانه 300 تا 400 هزار نفر از مردم خوزستان به دلیل آلودگی مهاجرت می کنند
پرفسور پرویز کردوانی در ارتباط با آلودگی آب در سه استان خوزستان، ایلام و کرمانشاه می‌گوید: وضع آب این استان‌ها خراب است. می‌گویند تقصیر بارندگی است اما نمی‌توان فقط بارندگی را مقصر دانست. این آلودگی ها در سراسر ایران وجود دارد و ناشی از زباله ها و ریخته شدن فاضلاب ها به رودخانه است. 55 سال پیش در چنین روز هایی خبری منتشر شد با این عنوان که آب کارون 15 سانتی متر بالا آمده است. به گونه ای که آب به خانه ها نیز رسید. چرا آن زمان آب گل آلود نبود؟ وقتی در رودخانه ها زباله ریخته می شود همین آب در مسیر آلوده می شود. چون مقدار آب نیز کم است مزید بر علت شده، همچنین ریزگرد ها نیز به آن اضافه می شود که نتیجه به آلودگی آب می انجامد. کردوانی می‌افزاید: این آلودگی در هوا هست و در آب هم است که موجب شده مردم شهر اهواز و استان خوزستان دست به مهاجرت بزنند. آمار ها نشان می‌دهد که سالانه 300 تا 400 هزار نفر به جمعیت کرج افزوده می‌شود، این همان مردم هستند که دچار آلودگی شده اند. وی با اشاره به اینکه فقط گرد و غبار و طغیان ناشی از بارش نیست که آب را آلوده می کند، می افزاید: فقط کافی است سفری به خوزستان داشته باشید، در قسمت هایی از این استان گاز می‌سوزد، در قسمت های جنوبی به دلیل آلودگی بیش حد کسی ماهیان آن منطقه را مصرف نمی‌کند و بسیاری از آلودگی های دیگر که موجب می‌شود آب های زیر زمینی نیز آلوده شود. کردوانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا راه حلی برای معضل آب در استان خوزستان وجود دارد، به خبرنگار «ابتکار» می‌گوید: این آلودگی که به اصطلاح ناشی از طغیان رودخانه ها و گل آلود شدن آب است باید با مدیریت صحیح در سدسازی کنترل شود. اصولا باید 30 سانتیمتر روی سد را خالی نگه دارند که پیش بینی است برای باران های ناگهانی اما وقتی سد پر است و باران می‌بارد مجبور هستند سد را باز کنند. باز کردن سد در این مرحله به معنی خروج ابعاد زیادی آب به رودخانه است که این با خود طغیان می‌آورد و نتیجه اش گل آلود شدن آب است. در بسیاری از موارد نیز لوله ها پاره می‌شوند و موجب آلودگی می‌شود.


آیا با سدسازی های کنونی رودخانه کرخه و دز خشک می‌شوند؟
کردوانی در بخشی دیگر از گفت‌وگوی خود با اشاره به اینکه تهران نیز دچار مشکل آلودگی آب است، می‌گوید: معضل آلودگی آب درست مانند زلزله شده است، بارندگی های بی‌نظم و توده ای در نقاط مختلف کشور و گاه کمبود سد موجب طغیان می‌شود که در ایلام شاهد این قضیه بوده ایم. سد خوب است، اما مدیریت سد مهمتر از ساخت سدهای بیشمار است. دولت های ما کار دولت های پیشین خود را اشتباه می‌دانند و خودشان نیز به آن اشتباهات دست می‌زنند؛ دولت فعلی در حال ساخت "سد بختیاری" است که سرانجامی جز خشک شدن رودخانه دز ندارد و همچنین "سد سیمره" در استان ایلام که ممکن است به خشک شدن رودخانه کرخه بیانجامد. کردوانی آلودگی های مختلف آب را به شکل زیر طبقه‌بندی می‌کند: آلودگی آّب به صورت فیزیکی که همان گل آلود شدن آّب است، آلودگی آب به شکل فیزیولوژیکی که شامل تغییرات رنگ آب است؛ به طور مثال رد شدن آب از معادن زغال سنگ که موج سیاه شدن آب می‌شود، آلودگی های شیمیایی که ناشی از نفت و فلزات است و همچنین آلودگی بیولوژیکی و انگل ها و حشرات نیز از دیگر آلودگی های آب هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha