قرار است دستگاه‌های متولی مقابله با آسیب‌های اجتماعی به جای پاسكاری معتادان به تعامل با هم بپردازند. دولت هم می‌خواهد پای كار بیاید تا اعتیاد و كارتن‌خوابی در شهر تهران به عنوان یكی از اصلی‌ترین آسیب‌های اجتماعی كشور سر و سامان داده شود.

بازی گل یا پوچ با آسیب‌های اجتماعی/كوتاهی‌های 30 ساله مسئولان

سلامت نیوز:  قرار است دستگاه‌های متولی مقابله با آسیب‌های اجتماعی به جای پاسكاری معتادان به تعامل با هم بپردازند. دولت هم می‌خواهد پای كار بیاید تا اعتیاد و كارتن‌خوابی در شهر تهران به عنوان یكی از اصلی‌ترین آسیب‌های اجتماعی كشور سر و سامان داده شود.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان نوشت: قرار است دستگاه‌های متولی مقابله با آسیب‌های اجتماعی به جای پاسكاری معتادان به تعامل با هم بپردازند. دولت هم می‌خواهد پای كار بیاید تا اعتیاد و كارتن‌خوابی در شهر تهران به عنوان یكی از اصلی‌ترین آسیب‌های اجتماعی كشور سر و سامان داده شود. موضوعی كه از پاییز سال گذشته و با جمع‌آوری معتادان و كارتن‌خواب‌های محله هرندی كلید خورد اما همان معتادان از دیگر محلات تهران سردرآورند و به جای جمع‌آوری تنها پراكنده شدند. حالا هم یك بار دیگر مسئولان در بازدید از قبل هماهنگ شده، آمدند تا وانمود كنند همه چیز آرام است و یك بار دیگر با پاسكاری مشكلات فرار از مسئولیت‌هایشان را توجیه كنند.  در این بازدید شهرداری از اینكه به ما هیچ ربطی ندارد گفت و دولتی‌ها وعده بیمه‌ای را دادند كه هنوز اعتباری برای آن تعریف نشده است.
 ***
هنوز هم محله هرندی خوشنام نیست. زنان و مردان تكیده‌ای كه سر در گریبان فرو برده‌اند و گوشه‌ای چمباتمه زده و با پك‌های عمیق به سیگار در خلسه فرو می‌روند. این تصویری است كه مترادف با واژه محله هرندی و دروازه غار در ذهن مخاطب شكل می‌گیرد. این محله‌های تهران همچنان فقیر‌نشین و محروم است. حتی حالا هم دیدن زنان و مردانی كه در گوشه و كنار خیابان آنقدر خمارند كه بدون توجه به رهگذران مواد مصرف می‌كنند، دور از انتظار نیست. پاییز سال گذشته بود كه شهرداری تهران و نیروی انتظامی به جمع‌آوری معتادان متجاهر و كارتن‌خواب‌های محله هرندی اقدام كرد؛ اقدامی كه هر‌چند تا حدی زخم كهنه آسیب‌های اجتماعی این محله قدیمی تهران را پوشاند اما پراكندگی معتادان و كارتن‌خواب‌ها در سایر محلات شهر را در پی داشت. با وجود این سید حسین هاشمی استاندار تهران، از جمع‌آوری ۴ هزار معتاد در سطح استان تهران در سال ۹۴ خبر می‌دهد. روز گذشته نیز وزیر بهداشت به همراه مدیران شهری و بهزیستی استان تهران به بازدید از محله هرندی و كمپ بهاران رفت تا شاید بتوان به آینده محله‌ای كه 60 سال پاتوق معتادان و مواد‌فروشان بوده، امیدوار شد. هاشمی برای آسیب‌دیدگان این محله یك وعده داشت؛ وعده اجرایی شدن بیمه معتادان.
 
شهرداری مسئولیتی ندارد
سه‌شنبه هفته قبل بود كه فاطمه دانشور، عضو شورای اسلامی شهر تهران در جلسه علنی شورای شهر تذكری درباره مشكلات كمپ ترك اعتیاد شفق داد و با اشاره به حضور نگهبانان مرد در كمپ شفق اظهار كرد: معمولاً مردانی در محوطه نگهداری زنان تردد می‌كردند و این در حالی است كه زنان روسری بر سر نداشتند و بهداشت عمومی نیز در این كمپ رعایت نمی‌شد. دانشور با بیان اینكه شهرداری قرار بود مراكز بهاران را آماده كند، گفت: مددكاران و وزارت بهداشت دیر به میدان عمل آمدند و نتوانستند به خوبی عمل كنند و متأسفانه شاهد حضور زنان باردار در شفق هستیم. پس از این اظهارات عضو شورای شهر تهران، پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر كه عهده‌دار یكی از معاونت‌های این ستاد نیز هست، به تكذیب مشكلات مطروحه كمپ ترك اعتیاد شفق و وجود زنان باردار در این كمپ پرداخت. وی همچنین با تكذیب اذیت و آزار زنان مددجو در كمپ ترك اعتیاد شفق گفت: از ابتدای راه‌اندازی مجدد شفق پنج نفر از مددجویان جان باخته‌اند كه علت مرگ آنها در دست بررسی پزشكی قانونی است.  اما با وجود آنكه بار دیگر موضوع وجود زنان باردار در كمپ‌های ترك اعتیاد تكذیب شد، دو روز قبل، زنی ۲۱ ساله در یكی از بیمارستان‌های تهران فرزندی به دنیا آورد كه محصول كارتن‌خوابی در خیابان‌های شهر بود.
شب گذشته اما حجت‌الاسلام امرودی، معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در افتتاح مركز بهاران در خیابان هرندی ‌گفت: این كمپ ظرفیت پذیرش 350 تا 400 مددجو را دارد.  معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران تصریح كرد: 44 مركز بهاران تاكنون در سطح تهران راه‌اندازی شده كه از این تعداد 23 مركز آمادگی پذیرش مددجویان را دارد كه این كار با همكاری سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت انجام می‌پذیرد.
حجت‌الاسلام امرودی خاطرنشان كرد: با تعامل وزارت بهداشت، پزشكان در مراكز بهاران مستقر شده‌اند. وی با اشاره به حوادث و حاشیه‌های كمپ شفق و آزار و اذیت زنان معتاد در آنجا و با تأكید بر اینكه شهرداری تهران به هیچ عنوان مسئول بیكاری و جمع‌آوری معتادان و همچنین معیشت آنها نیست، افزود: ما به لحاظ وظیفه انسانی وارد این موضوع شده‌‌ایم كه امیدواریم سایر دستگاه‌ها نیز وظایف خود را انجام دهند. شهرداری تهران همچنین هیچ مسئولیتی در خصوص مركز شفق ندارد. ما حتی برای ورود به این مركز بایستی از قاضی حكم داشته باشیم.
امرودی با بیان اینكه پیش‌بینی می‌شود حدود 20هزار معتاد در شهر تهران وجود داشته باشد، ‌گفت: جمع‌آوری این تعداد معتاد و بازگرداندن آنها پس از بهبودی در صورتی كه دستگاه‌های مختلف پای كار باشند، كار سختی نیست. وی اظهار امیدواری كرد جلسات هماهنگی فی‌مابین دستگاه‌های مختلف جهت ادامه طرح برگزار شود و دستگاه‌ها نیز گزارشی از اقدامات انجام شده ارائه كنند.
 
كمپ‌ها را به پیمانكار ندهید
فاطمه دانشور، رئیس كمیته اجتماعی شورای شهر در این بازدید شبانه، ضمن حمایت از شهرداری تهران برای راه‌اندازی مراكز بهاران در سطح شهرتأكید كرد: به هیچ وجه نباید اداره این مراكز به پیمانكاران واگذار شود.
وی با اشاره به اتفاقات كمپ شفق ‌افزود: كار كردن در مراكز بهاران و به ویژه بهاران بانوان بسیار تخصصی است و متأسفانه شاهد هستیم كه در مركز شفق اتفاقات خوبی صورت نگرفته است.  دانشور با بیان اینكه بایستی تمهیداتی نیز برای زنان باردار در مركز بهاران پیش‌بینی شود، افزود: قطعاً این بانوان نیاز به حمایت ویژه‌ای دارند و امیدواریم مددكاران تخصصی در مراكز بهاران به كارگیری شوند.
رئیس كمیته اجتماعی شورای شهر اظهار امیدواری كرد شهرداری تهران و سایر دستگاه‌های حمایتی به تعهدات خود در خصوص بازگرداندن معتادان بهبود‌یافته به خانواده‌های‌شان عمل كنند.
 
كوتاهی‌های 30 ساله مسئولان
وزیر بهداشت هم كه به عنوان نماینده دولت در این بازدید حضور داشت، با اشاره به راه‌اندازی مراكز بهاران از سوی شهرداری تهران از قبول مسئولیت تأمین پزشك این مراكز از سوی وزارت بهداشت خبر داد. به باور هاشمی، كوتاهی‌های مسئولان طی 30 سال موجب شده برخی از نقاط تهران چهره ناخوشایندی داشته باشد.
وزیر بهداشت همچنین به حضور خیرین و جلب مشاركت‌های مردمی در بخش درمان معتادان و بازگرداندن آنها به خانواده‌های‌شان اشاره كرد و افزود: قطعاً حضور خیرین و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌تواند در این بخش مؤثر باشد، ضمن اینكه دولت نیز فضای لازم را برای مشاركت سازمان‌های مردم‌نهاد و خیرین فراهم كرده است.  وی درباره بیمه معتادان هم گفت: طی صحبتی كه اخیراً با مسئولان وزارت كشور داشته‌ام بیمه معتادان به زودی اجرا خواهد شد.
وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به اعتبارات محدود و تنگناهای پیش آمده برای دولت گفت: به رغم همه این شرایط ما تلاش خود را برای تأمین هزینه‌های درمانی معتادان بهبود یافته انجام خواهیم داد.  وقتی قرار است مسئولان از طرحی بازدید كنند قطعاً مسئولان اجرایی آن طرح می‌كوشند همه چیز در بهترین حالت آن باشد. بر همین اساس قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به مشكلات بهداشتی معتادان در كمپ‌ها و مجتمع‌های ‌بهاران گفت: برای درك میزان آسیب‌دیدگی معتادان باید سرزده و بدون حضور مسئولان به محل اسكان معتادان بیایم. بنا به تأكید وی در بازدیدهایی كه همه مسئولان حضور دارند و طبعاً هدایت شده است، نمی‌توان در یك لحظه در مورد آسیب‌ها و مهم‌ترین آنها اظهارنظر كرد. وی قول داد بازدید‌های سرزده و مستمر داشته باشد. وی حمایت خود را از حركت‌هایی كه برای كنترل آسیب‌های اجتماعی است اعلام كرد و افزود: بسیاری از بیماری‌های واگیردار و عفونی از مسئله اعتیاد و بخش‌های آلوده است.
 
دولت مسئول بازگشت معتادان به جامعه
كافی است همه نهادهای مسئول و حتی نهادهای غیر‌مسئولی كه توانایی‌اش را دارند پای كار بیایند. آسیب‌های اجتماعی و در رأس آن اعتیاد ویروسی است كه اگر درمان نشود همه جامعه را درگیر می‌كند. كمپ‌های ترك اعتیاد هم مسكنی است كه می‌تواند این آسیب‌ها را تسكین دهد. باید برای بازگشت این افراد به جامعه و نقش‌آفرینی در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی هم فكری شود و این كار حاكمیتی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha