استفاده از فن‌آوری"Mobile Health" می‌تواند نقش اساسی در افزایش سلامت جامعه و كاهش هزینه‌ها ایفا كند.

دکتر اکبر محمدی فر، مدیر طرح و برنامه مرکز مدیریت آمار و فن‌آوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در كنفرانس مدیریت سلامت، ضمن برشمردن مزایای فناوری اطلاعات در پزشكی به نقش "Mobile Health " به عنوان متدی ارزشمند در افزایش سلامت عمومی اشاره كرد.

وی گفت: ابعاد مختلف مدیریت نظام سلامت از جمله مدیریت بحران، مدیریت منابع انسانی و فیزیکی، مدیریت کسب و کار سلامت، مدیریت استراتژیک سلامت، مدیریت ارتباطات، مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی، مدیریت شیوع و ... می تواند با استفاده از فن‌آوری اطلاعات رشد قابل توجهی یافته و موجب ارتقای سطح مدیریت در كشور شود.

محمدی فر گفت: نقش فنآوری اطلاعات در مدیریت کیفیت تولیدات دارویی، توزیع دارو و تجهیزات پزشکی و کاهش عوارض دارویی بسیار شایان توجه است و در این میان توسعه تله مدیسین و پرونده الکترونیک سلامت و سامانه‌های کنترل متمرکز منابع از جمله فنآوری هایی است كه دانش پزشكی دنیا را متحول نموده است.

وی گفت: اطلاع دقیق و یکپارچه از وضعیت شیوع و پراکندگی بیماری‌ها، مخاطرات سلامت و مدیریت هزینه‌ها و استفاده از سیستم‌های پشتیبانی از تصمیم مدیریتی در این خصوص در تعیین استراتژی‌های کلان حوزه سلامت نقش اساسی دارد.

محمدی با اشاره به آن كه استفاده از آموزش الکترونیکی برای پزشکان خانواده شاغل در نقاط دورافتاده سراسر کشور، می‌تواند موجب افزایش رضایتمندی پزشکان و ماندگاری بیشتر آنان در نقاط محروم شود، نقش این آموزش را در دسترسی سریع به منابع علمی پزشکی حتی در دورافتاده ترین نقاط كشور موثر دانست و افزود: در بررسی نقش شبكه‌های اطلاع رسانی تحت وب، همین نكته كافی است كه بسیاری از پزشكان مناطق دوردست آفریقایی به نقش دانشنامه‌های معتبر پزشكی در درمان بیماریهای ناشناخته مناطق محروم اذعان داشته و یكی از متدهای اصلی درمان خود را استفاده از دانش آنلاین پزشكان دیگر در مناطق مختلف دنیا می‌دانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha