یک جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی گفت : سرطان دهانه رحم دومین سرطان شایع خانم‌ها در سراسر جهان است و پس از ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم ایجاد می‌شود.

دكتر طاهره فروغی‌فر، در گفت‌وگو با  ایسنا ، درباره سرطان دهانه رحم، اظهار كرد: ‌در حال حاضر علت اصلی مرگ و میرها،‌ بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌ها هستند به دلیل اینكه بیماری‌های عفونی تا حد زیادی حذف شده‌اند.

وی افزود: سرطان دهانه رحم و ضایعات پیش سرطانی آن مشخصات یك بیماری مقاربتی را دارد كه فعالیت جنسی، ‌سن اولین مقاربت و تعداد شرکای جنسی نقش مهمی در ایجاد این بیماری دارند.

دكتر فروغی‌فر در خصوص عامل ویروسی یا باكتریایی خاصی که در بروز سرطان دهانه رحم موثر باشد گفت : عامل ایجاد كننده سرطان دهانه رحم و ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم ویروسی به نام ویروس پاپیلوم انسانی است كه از طریق مقاربت جنسی منتقل می‌شود .

این متخصص زنان و زایمان افزود : تا كنون بیش از 60 نوع از این ویروس شناخته شده است كه حداقل 20 نوع آن در دستگاه تناسلی وجود دارند؛ مطالعات متعددی همراهی این ویروس و سرطان دهانه رحم را نشان داده‌اند.

وی همچنین درباره عوامل بروز این بیماری شرح داد: ازدواج‌های متعدد،‌ سن پایین ازدواج، ‌عدم رعایت بهداشت فردی، مصرف سیگار،‌ كمبود ویتامین آ و سی و آلودگی به ویروس پاپیلوم انسانی و عفونت‌های مقاربتی از عوامل بروز این بیماری محسوب می‌شوند.

دكتر فروغی‌فر ادامه داد : هر زنی از سن 21 سالگی باید تست پاپ اسمیر (تست تشخیصی سرطان دهانه رحم) بدهد؛ ‌پس از اینكه نتیجه تست در 3 سال متوالی منفی شد می‌توان فواصل آنرا به 2 الی 3 سال یكبار افزایش داد.

وی در خصوص علایم سرطان دهانه رحم گفت: نشانه‌های سرطان دهانه رحم بصورت خونریزی پس از یائسگی و یا ترشحات بدبوی واژن می‌باشد. البته هر خونریزی نشانه سرطان دهانه رحم نیست.

این متخصص زنان و زایمان در پایان تأكید كرد: با استفاده از رژیم‌های غذایی حاوی مواد پروتئینی، انجام به موقع تست پاپ اسمیر و معاینه ماهیانه و رعایت بهداشت فردی می‌توان از بروز سرطان دهانه رحم پیشگیری كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha