رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان کشور گفت: متاسفانه معلولان جایی در طرح تحول نظام سلامت نداشته و حتی ویلچرهای آنها هم با هزینه‌های گزاف خریداری می‌شود.

اشتغال، اصلی‌ترین چالش معلولان ایران/ جای خالی خدمات توانبخشی در طرح تحول نظام سلامت

سلامت نیوز: رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان کشور گفت: متاسفانه معلولان جایی در طرح تحول نظام سلامت نداشته و حتی ویلچرهای آنها هم با هزینه‌های گزاف خریداری می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان،علی همت محمودنژاد  گفت: اصلی ترین چالشی که معلولان کشور با آن دست به گریبان هستند، بحث اشتغال است.

وی تصریح کرد: به دلیل مخارج بالای معلولان، آنها باید برای ادامه زندگی شغلی داشته باشند زیرا بدون شغل و تنها با مستمری که سازمان بهزیستی پرداخت می کند ادامه زندگی برای آنها امکان پذیر نیست.

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان با اشاره به میزان اندک مستمری پرداختی از سوی سازمان بهزیستی به معلولان تحت پوشش خاطرنشان کرد: مستمری 52 یا 60 هزار تومانی که اکنون سازمان بهزیستی به معلولان تحت پوشش خود می پردازد کفاف خرید 2 کیلو گوشت در ماه را هم نمی دهد و به همین خاطر است که باید برای معلولان شغل تعریف شود.

محمودنژاد با تاکید بر هزینه بالای ایجاد شغل برای معلولان اظهارکرد: در شرایطی که هزینه ایجاد شغل برای یک فرد سالم 45 میلیون تومان اعلام می شود، هزینه ایجاد اشتغال برای یک معلول 55 تا 60 میلیون تومان است.

وی ادامه داد: نهادی که نسبت به استخدام یک فرد معلول اقدام می کند باید از نظر مناسب سازی بنا و ساختمان و همچنین محل استقرار فرد معلول تمهیداتی را اندیشیده و همین موضوع سبب می شود کارفرمایان استقبال زیادی از جذب معلولان نداشته باشند.

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان با انتقاد از نحوه اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور اذعان کرد: معلولان برای تامین وسایل توانبخشی خود با مشکلات زیادی مواجه هستند و متاسفانه دولت نیز در این راه کمکی به معلولان نکرده است.

وی افزود: باید مشخص شود که چرا خرید وسایل کمک توانبخشی معلولان مانند ویلچر و یا خدمات مربوط به فیزیوتراپی آنها در طرح تحول نظام سلامت دیده نشده است .

محمودنژاد خواستار تخصیص سهم معلولان از برنامه تحول سلامت کشور به سازمان بهزیستی شد و گفت: درخواست جامعه معلول از مسئولان دولت این است که سهم معلولان از برنامه تحول سلامت کشور به سازمان بهزیستی داده شده تا این سازمان به صورت هدف گذاری شده برای درمان معلولان هزینه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha