یک فوق تخصص غدد و متابولیک با بیان اینکه شیوع دیابت در زنان بیش از مردان است، عنوان کرد: 10 درصد افراد دچار پیش دیابتی هستند که قند خون آنها بین اعداد 100 تا 126 است که سالانه پنج درصد این افراد به شمار بیماران دیابتی افزوده می‌شوند.

10 درصد افراد دچار پیش دیابتی هستند

سلامت نیوز:یک فوق تخصص غدد و متابولیک با بیان اینکه شیوع دیابت در زنان بیش از مردان است، عنوان کرد: 10 درصد افراد دچار پیش دیابتی هستند که قند خون آنها بین اعداد 100 تا 126 است که سالانه پنج درصد این افراد به شمار بیماران دیابتی افزوده می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنادکتر محمدرضا مهاجری تهرانی  با توجه به فرارسیدن هفته سلامت(1-7 اردیبهشت) با شعار «مقابله با دیابت»، گفت: دیابت شایع‌ترین بیماری متابولیک انسان است که به دلیل افزایش قندخون ایجاد می‌شود که به آن دیابت شیرین گفته می‌شود. 10 درصد آقایان و 11 درصد خانم‌ها در کشور به دیابت مبتلا هستند و علاوه بر آن 10 درصد افراد دچار پیش دیابتی هستند که قند خون آنها بین اعداد 100 تا 126 است که سالانه پنج درصد این افراد به شمار بیماران دیابتی افزوده می‌شوند.

وی با بیان اینکه دیابت انواع مختلفی دارد، افزود: دیابت نوع یک به علت تخریب لوزالمعده ایجاد می‌شود و یک بیماری خود ایمنی محسوب می‌شود و با علائمی مانند تکرر ادرار، پرنوشی، کاهش وزن و ... همراه است و در جوانان و افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری را دارند،بیشتر دیده می‌شود.

این فوق تخصص غدد و متابولیک، افزود: دیابت نوع یک 10درصد موارد دیابت را شامل می‌شود که اگر به موقع به پزشک مراجعه نشود موجب کاهش سطح هوشیاری و افزایش کتون خون می‌شود که این افزایش خطر مرگ و یا کما را به همراه دارد.

مهاجری در ادامه با بیان اینکه دیابت نوع 2 ، 90 درصد موارد ابتلا را شامل می‌شود، یادآور شد: دیابت نوع 2 یک بیماری بی‌سر و صدا و بدون علامت است که به علت مقاومت بدن در برابر انسولین ایجاد می‌شود.

وی افزود: دیابت نوع 2 در افراد چاق و افرادی که دچار کاهش تحرک هستند بیشتر دیده می‌شود و متاسفانه نیمی از بیماران از بیماری خود اطلاعی ندارند به همین دلیل به افراد بالای 45 سال توصیه می‌شود به پزشک مراجعه و قند خون ناشتای خود را بررسی کنند تا در صورت نیاز تحت نظر پزشک قرار بگیرند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تصریح کرد: به افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت را دارند، به دیابت بارداری مبتلا بودند و دچار افزایش وزن، چاقی، کاهش تحرک، افزایش فشار خون و قند خون هستند توصیه می‌شود در 40 سالگی برای بررسی قندخون و بررسی دیابت به پزشک مراجعه کنند.

مهاجری با بیان اینکه دیابت یک بیماری سخت اما قابل پیشگیری است، عنوان کرد: پیشگیری از چاقی و اضافه وزن، افزایش تحرک و بررسی منظم قندخون موجب پیشگیری از بیماری دیابت می‌شود.

به گفته مهاجری، به تمام افراد توصیه می‌شود روزانه 30 دقیقه یا هفته‌ای 150 دقیقه پیاده‌روی داشته باشند.

این فوق تخصص غدد و متابولیک در پایان خاطرنشان کرد: هم‌چنین به تمام افراد و بیماران دیابتی توصیه می‌شود از مصرف غذاهای پرچرب، پرکالری و فست‌فودها خودداری کنند و فیبرهای غذایی را که منابع اصلی آن میوه سبزیجات است را بیشتر مورد استفاده قرار دهند.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha