محمود رضا خسروی با اعلام این خبر گفت :طی گشت و پایش منطقه حفاظت شده کویر درحاشیه شمالی منطقه بین پاسگاه های محیط بانی مبارکیه و شکر آباد تعداد 6 قطعه درنای خاکستری در داخل مزارع گندم در حال چرا مشاهده گردیدند.

مشاهده 6 درنا در منطقه حفاظت شده کویر

سلامت نیوز:رئیس منطقه حفاظت شده کویر از مشاهده درنا در منطقه حفاظت شده کویر  خبر داد .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست استان تهران محمود رضا خسروی با اعلام این خبر گفت :طی گشت و پایش منطقه حفاظت شده کویر درحاشیه شمالی منطقه بین پاسگاه های محیط بانی مبارکیه و شکر آباد تعداد 6 قطعه درنای خاکستری در داخل مزارع گندم در حال چرا مشاهده گردیدند.


وی افزود: در سال 93 تعداد 8 قطعه درنا در منطقه بند علیخان و در سال 92 تعداد 88 قطعه در حوزه بند علیخان مشاهده گردیده بود .


خسروی اظهار داشت: اکو سیستم وسیعی که در حال حاضر به عنوان منطقه حفاظت شده کویر تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد علاوه بر دشتها و ارتفاعات با سیمای کاملا طبیعی دارای یک تالاب فصلی است که در زمستان شکل گرفته و پذیرای هزاران پرنده آبزی و کنار آبزی میباشد .


گفتنی است تالاب بند علیخان در جنوب شهرستان ورامین و در فاصله 40 کیلومتری شهر ورامین و در جنوب شهرک صنعتی چرمشهر واقع گردیده است و  همه ساله با ریزش بارانهای موسمی پاییزی در شهر تهران و ارتفاعات مجاور آن که مشرف به دشت ورامین و کویر میباشد و با جاری شدن سیلاب ها و سرریز رودخانه جاجرود و آب های سطح الارضی ناشی از بارندگیها و بخشی از فاضلاب شهر تهران، ری  وقرچک که وارد رودخانه شور میگردد این تالاب شکل گرفته و تا اوایل اردیبهشت با پخش آب در عرصه های آن پرندگان مهاجر در آن زمستان گذرانی کرده و سپس در پایان فصل مهاجرت می نمایند .


در این تالاب پرندگانی نظیر خوتکا ، چنگر ، اگرت خاکستری و سفید ، انواع آبچلیک ها ، چوب پاها ، مرغابی ماده و سرسبز ، تنجه (عروس مرغابی) ، غاز خاکستری ، آنقوت ، عقاب طلایی  و تعداد قلیلی درنا  وقو  به این تالاب مهاجرت و زمستان گذرانی می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha