کسری بودجه نهادهای مختلف و در انتظار متمم بودجه ماندن این نهادها از آن دست خبرهایی است که در چند سال گذشته مرتب تکرار می شود بی آنکه مسئولی از تکرار مداوم آن خسته شود یا راهکاری جدی برای این مشکل در نظر گرفته شود. کسری بودجه وزارت بهداشت هم که همواره گل سرسبد خبرهای کسری بودجه بوده و هست.

اوج کسری بودجه وزارت بهداشت در دولت نهم
مدیركل بودجه و منابع وزارت بهداشت، میزان كسری هزینه‌های جاری این وزارتخانه را هزار و 900 میلیارد تومان عنوان می‌کند: «به علت توسعه ماموریت‌های وزارت بهداشت، چرخه محدودیت این وزارتخانه در بخش منابع مالی هر سال بزرگ‌تر می‌شود بنابراین لازم است كه میان منابع و مصارف رابطه منطقی برقرار شود چرا كه تا زمانی كه این رابطه منطقی نشود، برآیند آن نارضایتی است.»

مهندس مسعود ابوالحلاج با ابراز نارضایتی از آنكه بودجه وزارت بهداشت از سال 1381 به بعد همواره با یك كسری منابع مواجه بوده است، می گوید: «علت‌های متعددی در این زمینه مطرح است كه راه‌اندازی‌های جدید از علت‌های اصلی این امر بوده است. اوج این راه‌اندازی‌ها مربوط به دولت نهم است.» وی ادامه می دهد: «اجرای پروژه‌های نیمه تمام یا جدید باعث شد كه در حجم ماموریت‌های وزارت بهداشت توسعه فیزیكی زیادی اتفاق افتد. این در حالی است كه لزوما بودجه متناسب با آن رشد نكرد.»

ابوالحلاج خبرهای بیشتری هم دارد: «در چهار سال دولت نهم حدود 15 هزار تخت بیمارستانی به مجموعه تخت‌های كشور اضافه شد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 88 تعداد بیمارستان‌هایی كه از سال 84 تاكنون افتتاح و راه‌اندازی شده به 73 بیمارستان برسد كه هر بیمارستان اعتبار سنگینی را می‌طلبد چرا كه بیمارستان از بخش‌های متعددی و نیروهای تخصصی زیادی برخوردار است كه این نیروها، نیروهای ارزان قیمت نیستند. از آنجا كه نقش دولت در بهداشت و درمان نقش حاكمیتی است باید همواره پرسنل بهداشتی درمانی آماده خدمت رسانی باشند. بنابراین وزارت بهداشت موظف است بیمارستانی هم كه ضریب اشغال آن پنج درصد است چراغ‌هایش را روشن نگه دارد.»

ابوالحلاج ادامه می‌دهد: «در بخش بهداشت و درمان دو منبع اساسی مطرح است؛ ابتدا پولی كه مستقیم از خزانه همه ساله برای بخش بهداشت و درمان تدارك دیده می‌شود. میزان این بودجه كم است و یكسری تعهدات از این طریق باید تامین شود كه حقوق و مزایا از اولویت‌های این بحث است. منبع دوم و اساسی بخش بهداشت و درمان، درآمد اختصاصی است كه باید وصول شود و بخش عمده آن (بیش از 80 درصد) در بخش درمان است؛ در این زمینه سازمان‌های بیمه‌گر طرف حساب وزارت بهداشت هستند كه عمده آنها را سازمان بیمه خدمات درمانی و تامین اجتماعی تشكیل می‌دهند. البته دیگر سازمان‌های بیمه‌گر از جمله نیروهای مسلح، بیمه‌های تكمیلی و كمیته امداد هم هستند كه در این سبد درآمد از سهم كمتری برخوردارند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha