: رئیس اداره سلامت نوزادان وزارت بهداشت با اشاره به اینكه در موضوع خطای پزشكی نمی توان به طور شاخص مقصر را تعیین كرد، گفت: نبود نیروی كافی و مسائل مالی موجب كاهش كیفیت كار پرسنل و افزایش احتمال خطا می شود.

کمبود نیرو باعث افزایش خطاهای درمانی می شود/یک پرستار برای ۳ نوزاد

سلامت نیوز: رئیس اداره سلامت نوزادان وزارت بهداشت با اشاره به اینكه در موضوع خطای پزشكی نمی توان به طور شاخص مقصر را تعیین كرد، گفت: نبود نیروی كافی و مسائل مالی موجب كاهش كیفیت كار پرسنل و افزایش احتمال خطا می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، دکتر محمد حیدرزاده گفت: بیش از ٥٠ درصد مرگ و میر در نوزادان به علت نارسی رخ می دهد و یا به بیان دیگر می توان گفت که ناهنجاری های مادرزادی نقش بسزایی در از بین رفتن نوزاد دارد. ناامنی محیط زندگی مادر، مصرف دخانیات، عدم رعایت بهداشت فردی و یا حتی عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در رده ناهنجاری های مادرزادی قرار می گیرند.

وی شاخص مرگ نوزاد را شاخص توسعه دانست و افزود: مرگ نوزاد تمامی عوامل اجتماعی را در بر می گیرد. نبود آموزش كافی در سنین مناسب و ازدواج دیرهنگام ،عوارضی همچون نارسایی نوزاد را به همراه دارد، پس میتوان گفت هر چه آمار مرگ و میر نوزادان در هر هزار تولد زنده كمتر باشد،كشور با عنوان كشور توسعه یافته تر یاد می شود.

حیدرزاده ادامه داد: خطاهای پزشكی نیز در افزایش آمار مرگ و میر نوزادان تاثیر دارند اما در بروز خطاهای پزشكی نمی توان به طور شاخص مقصر را تعیین كنیم. در سیستم مراقبتی ما تنها ٣٠ درصد مقدار مورد نیاز، پرستار در حال خدمت هستند. به این معنی كه برای هر سه نوزاد، یك پرستار مشغول به فعالیت داریم.

وی نتیجه وجود این نسبت نامطلوب را كاهش كیفیت خدمات خواند و اظهار كرد: از طرفی به علت مسائل مالی، روند استخدام پرستار آنطور كه باید پیش نمی رود و پرستاران به علت حجمه ی كاری، نمی توانند مسئولیتشان را كامل ادا كنند. قابل ذكر است كه كمبود پرستار یكی از عوامل بروز خطاهای پزشكی است و صنعت، راه و ترابی، میزان كامیابی جامعه و حتی مسائل معنوی در بروز این خطاها تاثیر دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha