چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 179954

مدیركل دامپزشكی استان زنجان گفت: سال گذشته تعداد كانون‌های بیماری دامی تب برفكی در این استان 44 كانون بود كه از ابتدای امسال تاكنون 29 كانون جدید به این تعداد اضافه شده است.

افزایش كانون های تب برفكی در زنجان

سلامت نیوز:مدیركل دامپزشكی استان زنجان گفت: سال گذشته تعداد كانون‌های بیماری دامی تب برفكی در این استان 44 كانون بود كه از ابتدای امسال تاكنون 29 كانون جدید به این تعداد اضافه شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،محمدرشید كرمی  تاكید كرد: با شیوع این بیماری دامی در استان زنجان بلافاصله اكیپ‌های واكسیناسیون دست به كار شده و اقدام به واكسیناسیون دام‌های سبك و سنگین برای پیشگیری از شیوع بیماری كرده اند.


وی تاكید كرد: برای پیشگیری و مهار این بیماری دامی از اواخر دی سال 94 تا پایان همین سال 128 هزار و 266 راس دام سنگین گاو و گوساله و 386 هزار و 511 راس دام سبك بز و گوسفند علیه این بیماری واكسینه شده اند.


مدیركل دامپزشكی استان زنجان گفت: از ابتدای امسال تاكنون نیز 284 هزار و 697 راس دام سبك و 16هزار و 324 راس دام سنگین علیه این بیماری واكسینه شده اند.


كرمی افزود: اكیپ‌های بخش خصوصی و دولتی دامپزشكی دركنار واكسیناسیون دام‌ها، آموزش‌ راه‌های پیشگیری از بیماری تب برفكی، مراقبت، پایش، نمونه برداری و ضد عفونی محوطه و محل نگهداری دام‌های سبك و سنگین را نیز انجام می دهند.


نوع جدیدی از بیماری دامی تب برفكی از اواخر دی سال گذشته از طریق استان‌های همجوار زنجان در میان دام‌های سبك و سنگین شهرستان‌های خدابنده، زنجان، ایجرود، ماهنشان و ابهر شیوع پیدا كرده است.


بیماری دامی تب برفكی از تهدیدهای اصلی صنعت دامپروری در خصوص بهداشت، تولید دام و فرآورده های دامی به شمار می رود و این بیماری یكی از بیماری های ویروسی و به شدت واگیر دار گاو، گوسفند، بز و سایر نشخواركنندگان است.


بیماری دامی  تب برفكی به وسیله هفت گونه و تعدادی ویروس تب برفكی ایجاد می شود كه دام می تواند همزمان به وسیله یك یا چند ویروس آلوده شود.
این بیماری می تواند با نقل و انتقال دام های سالم به مناطق عاری از بیماری و یا تماس دام بیمار با دام های سالم، بزاق، شیر، ادرار، ترشحات و مایعات حاصل از پاره شدن تاول های دام مبتلا، لباس، كفش و لوازم آلوده افرادی كه به مكان های آلوده رفت و آمد كرده اند و همچنین هوا، آب، علوفه و اسپرم آلوده منتقل شده و جمعیت دام های حساس را مورد تهدید قرار دهد.


با توجه به باقی ماندن ویروس تب برفكی در دام های آلوده ی بهبود یافته و نیز محیط و قدرت انتشار بالای آن، كنترل بیماری بسیار مشكل است.

***دامداران در خرید و فروش دام دست نگه دارند
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره كل دامپزشكی استان زنجان نیز میدان احشام را منشا اصلی انتقال انواع بیماری‌های دامی بیان كرد.
منصور صمصامی افزود: درزمان حاضر تب برفكی حاد شده است، خرید و فروش دام توسط دامداران و دلالان دام این استان با استان‌های كردستان، آذربایجان غربی، قزوین، همدان و آذربایجان شرقی در میدان احشام و از طریق ورودی های فرعی غیرقابل كنترل انجام می شود.


وی ادامه داد: این تبادل دام از راه‌ها و ورودی های فرعی غیرقابل كنترل برای مهار بیماری دامی تب برفكی می تواند مشكل ساز شود.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره كل دامپزشكی استان زنجان گفت: متاسفانه تلفات در بین دام‌های جوان بیشتر است و دامداران باید از خرید و فروش دام‌های سبك و سنگین تا ریشه كنی بیماری تب برفكی خودداری كنند.


*** میدان دام روزانه ضد عفونی می شود
مسئول میدان های دام شهرداری زنجان گفت: به دلیل شیوع بیماری دامی تب برفكی میدان احشام این شهر به مدت 10 روز تعطیل شد.
هاشم نجفی افزود: سم پاشی، آهك پاشی و ضد عفونی این میدان روزانه در دستور كار قرار دارد و تعداد نیرو‌های میدان احشام در خصوص نظافت این مركز و پیشگیری از بیماری دامی  تب برفكی افزایش یافته است.


*** دلالان دام به شیوع بیماری تب برفكی دامن می زنند
یكی از كاردان‌های با سابقه 34 سال در بخش خصوصی اكیپ دامپزشكی زنجان نیز گفت: این بخش نیز به محض شیوع این بیماری در استان زنجان با انسجام هرچه بیشتر اقدام به واكسیناسیون دام‌های سبك و سنگین در كانون‌ها و فراكانون‌ها با همكاری بخش دولتی كرده است.


حسین انصاری اظهاركرد: همه دامداران و گاوداران در بخش صنعتی و سنتی نسبت به بیماری دامی تب برفكی آگاهی كاملی دارند چرا كه در گذشته این بیماری در بین دام‌ها شیوع داشته است.


وی تاكید كرد: دامداران و گاوداران در بخش صنعتی و سنتی علاقه مند به واكسیناسیون دام‌های خود علیه این بیماری هستند و با اكیپ‌های دامپزشكی همكاری مورد نیاز را دارند.


این كاردان‌های دامپزشكی در بخش خصوصی اكیپ دامپزشكی زنجان گفت: دلالان خرید و فروش دام‌های سبك و سنگین برای حفظ منافع خود و بدون نظارت دامپزشكی اقدام به خرید و فروش دامن می كنند و این مساله به شیوع بیماری دامی تب برفكی دامن می زنند.


انصاری اظهاركرد: برخی از مبادی خرید و فروش دام خارج از كنترل و نظارت دامپزشكی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha