رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، انجام هر گونه اقدام درمانی توسط دندانسازان تجربی را غیرقانونی عنوان كرد و گفت: هرچند تعرفه درمان‌هایی كه این دندانسازان دریافت می‌كنند پایین است، اما كیفیت پایین درمان‌های ارایه شده توسط این افراد نه تنها هزینه‌های گزافی را برای بیماران در پی خواهد داشت، بلكه سلامت بیماران را به خطر می‌اندازد.

دكتر حسین حصاری در گفت‌وگو با  ایسنا، با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت برای ساماندهی فعالیت‌های دندانسازان تجربی در كشور گفت: شاغلین حرف وابسته به دندانپزشكی به چند گروه از جمله كمك دندانپزشكان تجربی و بهداران تجربی دندان تقسیم می‌شوند.

به گفته وی، كمك دندانپزشكان تجربی و بهداران تجربی دندان تنها اجازه ترمیم سطحی دندان، كشیدن دندان (به جز دندان عقل و ریشه‌های باقیمانده) و انجام پروتز متحرك و جرم گیری را دارند. همچنین دندانپزشكان تجربی و بهداران تجربی دندان اجازه پر كردن دندان‌های وسیع دندان، كشیدن دندان‌های چند ریشه و مشكل و درمان ریشه در بیماران را ندارند.

وی، گروه دیگر را دندانسازان تجربی عنوان كرد و گفت: این گروه اجازه انجام هیچگونه درمان برای بیماران را ندارند. این درحالی است كه برخی از این افراد بدون مجوز اقدام به قالب گیری و ساخت پروتزهای دندانی می‌كنند كه این امر غیر قانونی است.

دكتر حصاری با بیان این كه وزارت بهداشت بر اساس قانون، با این افراد برخورد خواهد كرد؛ از مردم خواست به هیچ وجه برای اقدامات درمانی دهان و دندان خود به افراد فاقد صلاحیت مراجعه نكنند و ادامه داد: هرچند تعرفه درمان‌هایی كه این دندانسازان دریافت می‌كنند پایین است، اما كیفیت پایین درمان‌های ارایه شده توسط این افراد نه تنها هزینه‌های گزافی را برای بیماران در پی خواهد داشت بلكه سلامت بیماران را به خطر می‌اندازد.

دكتر حصاری با بیان این كه رسیدگی به امور این گروه، مستلزم آن است كه وزارت بهداشت از فعالیت آنها توسط مردم اطلاع یابد، گفت: در صورت اطلاع، وزارت بهداشت پیگیری كرده و از طریق قانونی برخوردهای لازم صورت می‌گیرد.

رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، تعداد دندانسازان تجربی، كمك دندانپزشكان تجربی و بهداران تجربی دندان در كشور را مشخص دانست و تاكید كرد: ‌بر اساس مصوبات مجلس در سال‌های گذشته، فرد جدیدی به این گروه اضافه نخواهد شد. وزارت بهداشت نیز طبق این مصوبه عمل می‌كند. از طرف دیگر به دنبال افزایش تعداد دندانپزشكان در كشور، جایگاه آنچنانی برای شاغلین حرف وابسته دندانپزشكی وجود نخواهد داشت.

دكتر حصاری در پایان با ابراز نارضایتی از اینكه رسیدگی به شكایات صورت گرفته از دندانسازان تجربی، بخش عمده‌ای از انرژی مسئولان ذیربط در وزارت بهداشت را می‌گیرد، افزود: علاوه بر آن، این گروه از دندانسازان درخواست‌های غیرمنطقی مبنی بر كسب مجوز دندانپزشكی دارند كه پاسخ دهی به آنها نیز بسیار وقت گیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha