: بحران آب اکنون به یکی از بزرگ‌ترین معضلات کشور تبدیل شده است. این بحران مدیركل حفاظت محیط‌زیست استان را بر آن داشت تا نسبت به بیابان‌شدن تهران هشدار دهد؛ هشداری كه پیش از این هم به نقل از وی روی خروجی خبرگزاری‌ها منتشر شده بود.

هجوم بیابانزایی به تهران

سلامت نیوز: بحران آب اکنون به یکی از بزرگ‌ترین معضلات کشور تبدیل شده است. این بحران مدیركل حفاظت محیط‌زیست استان را بر آن داشت تا نسبت به بیابان‌شدن تهران هشدار دهد؛ هشداری كه پیش از این هم به نقل از وی روی خروجی خبرگزاری‌ها منتشر شده بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، پروفسور پرویز كردوانی هم نسبت به بیابان شدن دشت‌های تهـران هشدار می‌دهـــد و می‌گوید: با ادامه وضعیت موجود بحران آب، تهران تبدیل به بیابان می‌شود اما نه بیابان خالی از ساختمان بلكه چیزی شبیه تخت جمشید كه سازه‌های آن برجا می‌ماند اما ساكنان آن ناگزیر به ترك شهر می‌شوند. این چهره ماندگار علمی در گفت‌وگو با همشهری افزود: پیش از هر چیز باید بدانیم كه بیابان تعریف خاصی دارد باوجود این، گاه مسئولان هم بیابان را با كویر هم معنی می‌دانند درحالی‌كه كویر نمك‌زار است و بیابان به سرزمین وسیعی اطلاق می‌شود كه دچار فقر آب و پوشش گیاهی باشد. وی با به‌دست دادن این تعریف خاطرنشان كرد: كم‌آبی از سال‌ها پیش گریبان تهران را گرفته و پوشش گیاهی این استان هم ناشی از كم‌آبی هر روز فقیرتر شده و رو به نابودی است.

به گفته كردوانی، با ادامه این روند، بیابان شدن تهران دور از انتظار نیست. استاد دانشگاه تهران به پیشینه بحران آب در تهران اشاره كرد و گفت: آب تهران ابتدا از قنات‌ها تأمین می‌شد ولی با توسعه لجام‌گسیخته تهران، مسئولان در دوره‌های مختلف، ابتدا آب شهر را از لار و لتیان و سپس از كرج تأمین كردند. اما این آب‌ها كفایت نكرد و افزایش ساكنان شهر، سبب شد مسئولان به آب گیلان هم دست‌اندازی كنند و شاخه‌ای از آب شاهرود را كه به طالقان می‌رسید، به تهران اختصاص دهند.

كمبود آب منابعی كه تأمین‌كننده آب تهران بود مسئولان نیرو و سایر دستگاه‌های ذیربط را وادار به حفر چاه كرد. درواقع حفر چاه آخرین برگ مسئولان بود اما این راهكار بنا به گفته دكتر كردوانی، بلای جان تهران شد و این شهر را تا آستانه فاجعه پیش برد؛ فاجعه بیابانزایی.

این چهره علمی با اشاره به نشست زمین در دشت‌های تهران می‌گوید دشتی كه نشست می‌كند با بارندگی احیا نمی‌شود و احیای آن تنها با تغذیه سفره‌های زیرزمینی آن هم از مجراهای زیرزمین امكان‌پذیر است. با این توضیح حتی 100سال بارندگی هم باعث احیای دشت تهران نمی‌شود. به گفته وی، آب زیرزمینی اگر قابلیت نفوذ داشته باشد هر شبانه‌روز 365متر حركت می‌كند اما دشت‌های استان تهران به‌دلیل آلودگی، فاقد این قابلیت است و در شبانه‌روز حتی 20سانتی‌متر هم حركت نمی‌كند.

    هجوم بیابانزایی به تهران

معاون آبخیزداری و امور بیابان سازمان جنگل‌ها هم یك روز پیش از این گفته‌ها، در گفت‌وگو با همشهری از شكل‌گیری كانون جدید بیابانزایی در دشت قزوین خبر داد و گفت: طی 4سال اخیر كانونی به وسعت 300هزار هكتار در دشت قزوین شكل گرفته كه گستره آن جنوب آبیك، نظرآباد در استان البرز و مردآباد درغرب تهران را دربرمی‌گیرد.

پرویزگرشاسبی در همـــــان گفت‌وگـــــو تأكیدكــرد: مهم‌ترین راهكار برای مقابله با شكل‌گیری و مهار كانون‌های گردوغبار داخلی تغییر در برنامه‌ریزی‌هاست تا طرح‌های عمرانی به‌ویژه طرح‌هایی كه به بهانه توسعه كشاورزی و مقابله با بحران آب در دستور كار قرار می‌گیرد، باعث بروز كانون‌های جدید گرد‌وغبار نشود. در تازه‌ترین اظهارات، محمدهادی حیدرزاده، مدیركل حفاظت محیط‌زیست استان تهران به باشگاه خبرنگاران گفت كه دشت تهران از اقلیم نیمه‌خشك به سمت خشك و بیابانی‌شدن در حال حركت است.

این مقام مسئول روز گذشته از نشست بی‌رویه زمین‌های تهران خبر داد و افزود: فرونشینی زمین در دشت تهران به 30تا 35سانتی‌متر رسیده كه رقم بالایی است به‌ویژه آنكه نشست زمین آخرین مرحله قبل از بیابانی‌شدن در یك اكوسیستم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha