به گفته یک استاد تغذیه در دانشگاه علوم پزشکی تهران، گوجه‌سبز طبعی سرد دارد و بهتر است برای جلوگیری از نفخ، آن را با گلپر و نعناع مصرف کرد.

گوجه‌سبز را با گلپر و نعنا بخورید

سلامت نیوز:به گفته یک استاد تغذیه در دانشگاه علوم پزشکی تهران، گوجه‌سبز طبعی سرد دارد و بهتر است برای جلوگیری از نفخ، آن را با گلپر و نعناع مصرف کرد.

به گزارش سلامت نیوز  به نقل از ایرنا، دکتر فرزاد شیدفر افزود: گوجه سبز سرشار از انواع آنتی اکسیدان (مواد جلوگیری کننده از تشکیل رادیکال‌های آزاد در سلول‌ها که نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارند) مانند اسیدسیتریک و ترکیبات فلاونوئیدی است.


وی خاطرنشان کرد: گوجه سبز دارای مقادیر مناسبی از ویتامین «سی» - C - نیز هست و در تقویت لثه‌ها، نقش موثری دارد. بهبود طعم دهان یکی دیگر از خاصیت‌های مطلوب گوجه سبز است و این میوه تاثیر مثبتی در برخی بیماری‌ها مانند چربی و فشار خون دارد.


شیدفر ادامه داد: همچنین گوجه سبز دارای مقداری اسیدبنزوئیک است که خاصیت ضدمیکروبی دارد.
وی گفت: استفاده از گوجه سبز در تهیه لواشک و خورش‌ها علاوه بر بهبود طعم آن، میزان ویتامین «سی» آن‌ها را افزایش می‌دهد.


استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: هر یکصد گرم گوجه سبز دارای ۸/۵ گرم کربوهیدرات، ۲/۸ گرم چربی، ۱/۶ گرم پروتئین و نیم گرم فیبر بوده و پنج درصد ویتامین «ای» - A - و ۲/۱ درصد ویتامین «بی‌۱» - B۱ - و ۱/۹ درصد ویتامین «بی‌۲» - B۲ - و ۱۳ درصد ویتامین «سی» و ۵/۱ درصد کلسیم، پنج درصد آهن، ۲/۸ درصد نیاسین، ۲/۲ درصد فسفر و ۳/۶ درصد پتاسیم مورد نیاز بدن را در روز تامین می‌کند.


شیدفر افزود: مصرف گوجه ساز موجب تعادل اسید در جریان خون بدن می‌شود و به علت دارا بودن ویتامین «سی» در سلامت می‌نای دندان موثر است.
وی تصریح کرد: با وجود تمام این خاصیت‌های مثبت تغذیه‌ای، مصرف زیاد گوجه سبز مسهل بوده و لازم است که میزان مصرف آن حتما کنترل شود.


استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران به گوجه سبزهای نوبرانه اشاره کرد و گفت: این گوجه سبز‌ها معمولا ریز هستند و هسته‌های شفاف و تردی دارند و برخی افراد بویژه کودکان این هسته‌ها را می‌خورند که باید مراقب این هسته‌ها بود زیرا آن‌ها دارای ترکیبات سمی سیانیدریکی بوده و تاثیرات نامطلوبی بر بدن بویژه روی گلبول‌های قرمز خون دارند.

 گوجه سبز هرچند علاوه بر طعم خوب دارای ارزش تغذیه‌ای هم هست اما در فصل بهار به عنوان نوبرانه به قیمتی گران‌تر در مقایسه با سایر محصولات عرضه می‌شود.


گوجه سبز محصول مناطق نیمه گرمسیری و جنوبی کشور بوده و طی سال‌های اخیر افزایش سطح زیر کشت، بهره‌وری و میزان تولید گوجه سبز، مورد توجه قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha