رئیس اداره ژنتیك وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: نظام سلامت برای تزریق مستمر فرآورده‌های خونی، كنترل عوارض و ارائه خدمات درمانی به بیماران تالاسمی به طور سالیانه بالغ بر40 تا 50 میلیارد تومان هزینه می‌كند.

دكتر سماوات در دیدار با اعضای كمیته تالاسمی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان اظهار داشت: تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی علاوه بر تحمیل هزینه‌های سرسام آور به نظام سلامت، باعث تحلیل توان اقتصادی خانواده‌ها نیز می‌شود.

وی افزود: صرفنظر از تبعات اقتصادی، بیماران تالاسمی در تمام طول عمر درد و رنج بیماری و عوارض ناشی از آن را تحمل می‌كنند و این منطقی‌ترین دلیل برای پیشگیری از تولد نوزادان جدید مبتلا به تالاسمی است.

دكتر سماوات ایران را جزو كشورهای تراز اول در عرصه ارائه خدمات تشخصیص و درمانی به افراد تالاسمی و زوجین در آستانه ازدواج دانست و گفت: كشور ما پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه كنترل و كاهش میزان بروز موارد جدید تالاسمی داشته است.

وی افزود: با وجود این كه ایران در منطقه شرق مدیترانه و بر روی كمربند تالاسمی واقع شده اما افزایش سطح آگاهی‌های عمومی استقرار نام غربالگری قبل از ازدواج و تعریف بسته‌های خدماتی و مشاوره‌ای در حوزه‌های بهداشتی و درمان باعث شده است تا توفیقات چشمگیری در زمینه كاهش بروز موارد جدید تالاسمی به وجود آید.

سماوات اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 12 آزمایشگاه تشخیص قبل از تولد تالاسمی در سطح كشور وجود دارد كه یكی از مجهزترین این آزمایشگاه‌ها در زاهدان مستقر شده و به زوجین مشكوك كمك می‌كند تا بر اساس معیارهای شرعی و قانونی از تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی جلوگیری كنند.

وی، نگاه خاص به مساله تنظیم خانواده و بالا بودن بعد خانوار را از جمله مهمترین دلایل بالاتر بودن میزان بروز تالاسمی در استان سیستان و بلوچستان عنوان كرد و افزود: ‌ارائه آموزش‌های لازم و فراهم كردن امكانات مشاوره و تشخیص قبل از ازدواج وظیفه سامانه بهداشت و درمان و حق هموطنان است.

رییس اداره ژنتیك وزارت بهداشت تاكید كرد: ثبت قانونی ازدواج‌ها در دفاتر رسمی، استفاده از خدمات مشاوره‌ای و پیشگیری بیماریهای ژنتیكی و توجه به توصیه‌های كارشناسان بهداشت و درمان از جمله مهمترین انتظارات سامانه بهداشت و درمان استان از هموطنان است.

همچنین دراین جلسه در بررسی راهكارهای عمده كنترل بیماری تالاسمی بر انجام كار تیمی و تدوین برنامه مدون به عنوان مهمترین راهبردهای نظام سلامت برای كاهش بروز این بیماری تاكید شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha