رییس سومین همایش تخصصی آسم با هشدار نسبت به این كه بروز علایم آسم در تهران 3 برابر بیش از ارقام مورد انتظار است، گفت: بر اساس یافته‌های یك پژوهش میدانی انجام شده علایم آسم در 4/35 درصد افراد مورد مطالعه در تهران بزرگ مشاهده شده است.

دكتر مصطفی معین كه به مناسبت برپایی سومین همایش چهارسالانه تخصصی آسم و هفتمین سمینار دوسالانه آسم و آلرژی ایران كه 26 تا 28 آبان ماه در تهران برپا می‌شود، سخن می‌گفت با اعلام این خبر افزود: سرفه، خس خس تنفسی، احساس تنگی نفس، احساس فشار و فشردگی سینه و تركیبی از این علایم از نشانه‌های بیماری آسم بوده كه آمار فوق، هشداری جدی برای مسوولان در زمینه شیوع و گستردگی این بیماری به شمار می‌رود.

وی با اشاره به این كه حدود 10 درصد جمعیت كشور نیز علایم این بیماری را از خود بروز می‌دهند، گفت: این در حالی است كه آلودگی محیطی به ویژه آلودگی هوا در شهرهای بزرگ مانند تهران، دود سیگار، آلاینده‌های محیطی از قبیل دود و منوكسید كربن ناشی از بخاری‌ها، نزدیكی منازل و مدارس به بزرگراهها و ... همگی سبب شیوع بیماری آسم در كلان شهرها به ویژه در شهر تهران شده و ضرورت تدوین و به اجرا گذاشته شدن استانداردهای لازم برای كاهش این آلاینده‌ها احساس می‌شود.

دكتر معین یادآور شد: با توجه به این كه قربانیان اصلی آلودگی هوای شهرهای بزرگ را عمدتا كودكان و نوجوانان تشكیل می‌دهند و از سوی دیگر با توجه به باری كه این بیماری از نظر اقتصادی بر جامعه تحمیل می‌كند، ضروری است نهادهای قانونگذاری، اجرایی و غیر دولتی در زمینه كاهش آثار منفی این بیماری اقدامات جدی را در دستور كار خود قرار می‌دهند.

وی گفت: مشكلات بیماران دچار آسم با شروع فصل سرما و پدیده وارونگی هوا و افزایش غلظت آلاینده‌ها بیشتر می‌شود و اتخاذ سیاست‌هایی با هدف كاهش آلایندگی هوا با همكاری نهادها و ارگان‌های مختلف ضرورت دارد.

رییس سومین همایش تخصصی آسم ادامه داد: آسم شایع‌ترین بیماری مزمن كودكان در سطح جهان و اصلی‌ترین علت مراجعه كودكان به اورژانس و بستر‌ی آنان شناخته شده كه این امر بیانگر اهمیت این بیماری در سطح جهانی است و برپایی سومین همایش تخصصی (چهارسالانه) آسم و "روز جهانی آلرژی" كه با هدف ارایه مسائل و تازه‌های تشخیص و پیشگیری و درمان بیماری آسم است، اقدامی در همین جهت به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: انجمن آسم و آلرژی ایران با مشاركت مركز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی و كرسی یونسكو در آموزش سلامت و همكاری دانشگاه علوم پزشكی تهران و حمایت آكادمی آلرژی،‌ آسم و ایمونولوژی آمریكا و نیز انجمن اروپایی بیماری‌های ریه (ERS) و همچنین اتحادیه ایمونولوژی و آلرژی آسیا و اقیانوسیه برگزار كننده این همایش پر اهمیت از نظر علوم پایه و بالینی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha