محققان در یك پژوهش جدید هشدار دادند: آلودگی هوا خطر ابتلای نوزادان به بیماری برونشیت را افزایش می‌دهد.

‌در این پژوهش كه در مجله آمریكایی «طب دستگاه تنفسی و مراقبتهای بالینی» زیر نظر انجمن آمریكایی طب سینه منتشر شده است، متخصصان تاكید كردند: هرچه تماس نوزادان با هوای آلوده بیشتر باشد خطر ابتلا به برونشیت در آنها افزایش می‌یابد.

دكتر كاترین كار پزشك و استادیار اطفال در دانشگاه واشنگتن در این باره تصریح كرد: تاكنون مطالعات بسیار اندكی درباره عواقب قرار گرفتن در معرض این نوع آلودگی در سالهای نخست زندگی صورت گرفته است.

بنابراین پژوهش ما یك مورد منحصر به فرد است كه در آن توانسته‌ایم منابع چندگانه تولید كننده آلودگی را در این خصوص مورد آزمایش قرار دهیم.

در این پژوهش محققان روی 12 هزار نوزاد كه طی سالهای 1999 تا 2002 در جنوب غربی بیریتیش كلمبیا به برونشیت مبتلا شده‌ بودند آزمایشاتی انجام دادند. در این مدت تماس با آلودگی‌های مختلف با گازهای NO، NO2 ,CO, SO2 و سایر آلاینده‌ها تا مسافت 10 كیلومتری از محل سكونت خانواده‌های این نوزادان مورد ارزیابی قرار گرفت.

این محققان بعد از محاسبه و در نظر گرفتن تمام فاكتورهای موثر دیگر مانند جنسیت، سن، سیگار كشیدن مادر و تغذیه از شیر مادر، در نهایت دریافتند كه قرار گرفتن در معرض این آلاینده‌ها خطر بروز برونشیت را به میزان قابل توجهی در نوزادان افزایش می‌دهد. نوزادانی كه در حدود 50 متری از خیابانها و بزرگراه‌ها زندگی می‌كنند 6 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. این تحقیق ارتباط بین آلودگی هوا با بروز بیماریهای دستگاه تنفسی در كودكان را بیشتر تایید می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha