وزارت رفاه در شرایطی برای پرداخت یارانه نقدی آماده می‌شود که هم‌اکنون 6 میلیون خانوار کشور فاقد هرگونه پوشش بیمه‌ای هستند.

طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، دست‌کم این حسن را دارد که مسئولان وزارت رفاه به سکوت طولانی‌مدت خود در مورد تعداد افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی پایان دهند. روز گذشته سرپرست وزارت رفاه گفت: در حال حاضر 10 میلیون نفر زیر پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند. نخستین گروهی که از توزیع درآمد حاصل از لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها بهره‌مند می‌شوند،‌ همین‌ گروه‌ هستند.

پیش از این که وزیر رفاه این آمار را اعلام کند، رسانه‌های گروهی و کارشناسان غیردولتی ناچار بودند برای ارائه آمار افراد نیازمند جامعه، قطعه‌های خالی پازل را خودشان پرکنند.

سازمان بهزیستی مدت‌هاست آمار کامل مددجویان خود را اعلام نکرده است. آخرین آمار منتشر شده از سوی کمیته امداد امام نیز مربوط به سال 86 است که حاکی از جامعه پنج‌ونیم میلیون نفری افراد مستمری‌بگیر این کمیته است. براساس آمارهای رسمی، متوسط سرانه کمک‌های مالی به این افراد در طول دوران حمایت‌پذیری، یک میلیون و 22 هزار تومان است که بخشی از آن به صورت نقدی پرداخت می‌شود.

کمیته امداد البته از حدود 131 هزار مددجوی خارجی در کشورهای لبنان، سوریه،‌ افغانستان، تاجیکستان، کومور، عراق و جمهوری آذربایجان نیز حمایت مستمر می‌کند.

ارزش کمک‌های مالی کمیته امداد به مددجویان 95 هزار میلیارد تومان در سال است. حمایت‌های مالی سازمان بهزیستی از نظر گردش مالی، بسیار کم‌اهمیت‌تر از کمیته امداد است. کاظم نظم‌ده معاون توانبخشی این سازمان، ارزش سالانه مستمری پرداختی به توانجویان بهزیستی را در سال جاری 95 هزار میلیارد تومان عنوان کرده و می‌گوید: مداخله به هنگام در شکوفا ساختن استعداد توانجویان بسیار مفیدتر از پرداخت مستمری به آنهاست.

البته این اظهارات معاون سازمان بهزیستی، این روزها خریدار چندانی در بین مدیران ارشد وزارت رفاه و حتی دولت ندارد. سیاست توسعه پرداخت‌های نقدی پس از کش و قوس‌های طولانی بین مجلس و دولت، به مرحله اجرایی نزدیک شده است. نادعلی الفت‌پور سرپرست وزارت رفاه روز گذشته گفت: هدفمند کردن یارانه‌ها در آستانه اجراست. 100 زن سرپرست خانوار در مناطق محروم تهران به شکل آزمایشی زیر پوشش طرح پرداخت الکترونیکی هدفمند کردن یارانه‌ها قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در وزارت رفاه و تأمین اجتماعی برای تمام زنان خانوار، حساب جداگانه‌ای ایجاد می‌شود.

وزارت رفاه در شرایطی برای پرداخت یارانه نقدی آماده می‌شود که هم‌اکنون 6 میلیون خانوار کشور فاقد هرگونه پوشش بیمه‌ای هستند.

پیش از این سخنگوی وزارت رفاه از اختصاص بودجه اضافه معادل 320 میلیارد تومان به کمیته امداد و 80 میلیارد تومان به سازمان بهزیستی برای پرداخت نقدی یارانه به افراد تحت پوشش این نهاد خبر داده بود. بدین‌ترتیب امکان پرداخت سالانه 40 هزار تومان به هر فرد تحت پوشش به عنوان یارانه نقدی فراهم می‌شود یعنی هر ماه 3333 تومان برای هر نفر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha